پارک کروکدیل قشم | تفریحات | امکانات + ساعت بازدید

1402-05-10
0 دیدگاه
پارک کروکودیل قشم 766554544

جزیره زیبای قشم با جاذبه‌های تماشایی فروان، در فصل‌های پاییز و زمستان یکی از مقاصد گردشگری محبوب است. پارک کروکدیل یا پارک نوپک، اولین و بزرگ‌ترین پارک کروکدیل ایران و خاورمیانه است. این پارک در جزیرههنگام افتتاح شد و حالا شما می‌توانید از نزدیک کروکدیل‌ها را مشاهده کنید و با زندگی آن‌ها آشنا شوید. همچنین، حیوانات دیگری مانند خزندگان، پرندگان و پستانداران نیز در این مجموعه نگهداری می‌شوند.

آدرس پارک کروکدیل قشم: قشم، بین بزرگراه قشم-درگهان

مکان پارک کروکدیل قشم روی نقشه 655466566
برای مشاهده آدرس دقیق پارک کروکدیل ها روی نقشه کلیک کنید.

معرفی پارک کروکدیل قشم

پارک نوپک قشم، یکی از جاذبه های گردشگری قشم محسوب می‌شود که که به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین پارک کروکودیل خاورمیانه شناخته می‌شود. این پارک توسط «مژگان روستایی»، دانش‌آموخته رشته جانورشناسی به همراه همسر آقای «بهروز سالاروند» ایجاد شده است. این مجموعه از سال ۱۳۸۰ با مساحت ۲۱ هزار مترمربع در جزیره هنگام آغاز به کار کرد و با انتقال هشت سر کروکدیل بالغ از کشورهای جنوب شرق آسیا، پرورش نوپک آغاز شد.پارک کروکدیل نوپک قشم که از سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شد و مساحت آن تا سال ۱۳۹۵ به ۳۱ هزار مترمربع توسعه یافت، به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین پارک کروکدیل خاورمیانه شناخته می‌شود. این مجموعه فراتر از یک مقصد گردشگری است و به عنوان منبع اطلاعاتی جانورشناسی در زمینه کروکدیل در کشور و تنها مرکز پرورش و نگهداری کروکدیل در خاورمیانه معتبر است. هدف اصلی این مجموعه نگهداری و حمایت از حیوانات است و کروکدیل‌های پرورش یافته در آن به باغ‌وحش‌ها و زیستگاه‌های طبیعی ایران ارسال می‌شوند. در پارک نوپک، کروکدیل‌های نژاد کروکدیل پروسوس پرورش داده می‌شوند که بهترین گونه‌های پرورشی در جهان به شمار می‌آیند و در آب‌های شور زندگی می‌کنند. بزرگ‌ترین کروکدیل این مجموعه به نام «خان بابا» چهار متر طول و حدود ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد. درپارک نوپک علاوه بر کروکودیل, دیگر خزندگان، آبزیان و پرندگان هم نگهداری می شوند. با دیدن این جاذبه فوق‌العاده در جزیره قشم، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از جهان جذاب و مرموز کروکدیل‌ها خواهید داشت.

  • کروکدیل های موجود در پارک کروکدیل قشم: کروکدیل‌های نژاد پروسوس
  • چه حیواناتی در پارک نوپک نگهداری میشوند؟  کروکدیل ها و انواع دیگر خزندگان، پرندگان، آبزیان
شنا کروکدیل درشت اندام در پارک کروکدیل قشم 564543543
کروکدیل درنده شناور بر آب های پارک کروکدیل قشم

نحوه پرورش کروکدیل‌ها در نوپک

در مزرعه نوپک ابتدا به‌طور طبیعی با بررسی دما، رطوبت، آب استخرها و تأثیر عوامل محیطی، زادآوری کروکودیل‌ها صورت می‌گرفت. اما اکنون با توجه به متغیر بودن دمای زیرخاک در فصل‌های مختلف سال، از روش مصنوعی با استفاده از دستگاه انکوباتور برای تکثیر کروکدیل‌ها استفاده می‌شود. در این روش، تخم‌ها در دستگاه انکوباتور قرار داده می‌شوند تا شرایط محیطی مطلوب برای رشد و تکثیر کروکودیل‌ها فراهم شود. این روش نوآورانه باعث افزایش کارایی و موفقیت در تکثیر کروکدیل‌ها در مزرعه نوپک شده است.

روش تکثیر کروکدیل ها در نوپک: روش مصنوعی با استفاده از دستگاه انکوباتور

غرش کروکودیل سیاه رنگ در پارک کروکودیل قشم 76776676776
کروکدیل با نقش و نگارهای جادویی در پارک کروکدیل قشم

حیوانات پارک کروکدیل

پارک نوپک قشم با کروکدیل‌های خاورمیانه‌ای معدن یکتا است. این مجموعه نگهداری از حیوانات فراوانی دارد که می‌توانید در آن‌ها شگفت‌زده شوید. انواع پرندگان مانند سار، مرغ مینا، کبک، طوطی، بلدرچین، کرکس مصری، مرغ شاخدار، طاووس، عقاب تالابی و شترمرغ آفریقایی گردن خاکستری از جمله پرندگان این مکان بی‌نظیر هستند. همچنین راسو، بز کوهی، بز تالی، میمون، جوجه تیغی، انواع خزندگان چون لاک‌پشت کوهی و ایگوانا، مار پیتون برمه و آبزیان زیبا از دیگر حیواناتی هستند که در این پارک مشاهده می‌شوند. با دیدن این همه تنوع حیات وحش در پارک نوپک، لحظاتی شگفت‌انگیز را تجربه خواهید کرد.

حیوانات موجود در پارک کروکدیل:

  • انواع پرندگان مانند سار، مرغ مینا، کبک، طوطی، بلدرچین، کرکس مصری، مرغ شاخدار، طاووس، عقاب تالابی و شترمرغ آفریقایی گردن خاکستری
  • انواع خزندگان چون لاک‌پشت کوهی و ایگوانا، مار پیتون برمه
  • راسو، بز کوهی، بز تالی، میمون، جوجه تیغی
خمیازه کروکودیل بزرگ در پارک کروکودیل قشم 5665656656
بی قراری کروکدیل محبوس شده در پارک کروکدیل قشم

تفریحات پارک کروکدیل قشم

پارک نوپک قشم با چشم‌انداز چندگانه، شامل قلمروی کروکدیل‌ها، خانه پرندگان، خانه پستانداران، خزندگان و آبزیان، به عنوان یکی از جاذبه‌های فریبنده و منحصربه‌فرد قشم شناخته می‌شود. قلمرو کروکدیل‌ها به‌ویژه با دیدن انواع کروکدیل‌ها در اندازه‌ها و سنین مختلف و خصوصاً از بزرگترین کروکدیل ایران، یعنی “خان بابا“، شگفتی برای بازدیدکنندگان است.این پارک ارینوکو، نیل، کایمن سیاه و کروکودیل آمریکایی را به عنوان مهم‌ترین گونه‌های خود در اختیار دارد و با راهنمایی‌های حرفه‌ای می‌توانید این خزندگان را از نزدیک مشاهده کنید و حتی عکس‌های خاطره‌انگیزی با آن‌ها بگیرید. علاوه براین، امکان تماشای حیوانات دیگر نیز وجود دارد و با راهنمایی‌های مجرب، شما می‌توانید در محل‌های مشخص شده، این حیوانات را غذا دهید و لحظات خاصی را در این پارک تجربه کنید.

نام بزرگترین کروکدیل ایران: خان بابا

استراحت بچه کروکدیل ها در پارک کروکودیل قشم 5434543545
جمع دوستانه بچه کروکدیل ها در پارک کروکدیل قشم

امکانات پارک کروکدیل قشم

در این جایگاه طبیعتی زیبا و منحصربه‌فرد، کمپینگ دائمی با امکانات کاملی ارائه می‌شود که شامل اقامتی مجهز، رستوران لوکس، امکانات برق و آب، سرویس بهداشتی به‌روز، کافی‌شاپ دلنشین کنار حوضچه زیبا و سرسبز با سالن و آلاچیق متناسب، همچنین فضای بازی مسحور‌کننده برای کودکان و غرفه‌های فروش صنایع‌دستی فراوان است. این محل برای اقامت و تفریح یک تجربه بی‌نظیر و لذت‌بخش ارمغان می‌آورد که همه جوانب رفاه و خوش‌زندگی را در آغوش خود دارد.

کروکودیل در حال غذا خوردن در پارک کروکودیل قشم 676767645456
شکار موفقیت آمیز کروکدیل گرسنه در پارک کروکدیل قشم

خدمات پارک کروکدیل قشم

در این مرکز آموزش مدیریت مزرعه و نگهداری کروکودیل به‌صورت خصوصی به همراه کارورزی و اخذ گواهی سابقه کارورزی، فروش کروکدیل به مراکز مجاز نگهداری با فضای مناسب انجام می‌شود. همچنین، مشاوره به پارک‌های حیات وحش و مراکز نگهداری حیوانات نیز ارائه می‌شود و اقدامات حمایتی از حیات وحش آسیب دیده شامل مداوا، تیمار و رهاسازی حیوانات زخمی و بیمار در جزیره قشم انجام می‌شود. همچنین، محیط‌زیست و دام‌پزشکی استان هرمزگان با همکاری داوطلبانه در این امر حیاتی حمایت می‌شوند.

خدمات پارک کروکدیل:

  • آموزش مدیریت مزرعه
  • نگهداری کروکودیل
  • کارورزی
  • اخذ گواهی سابقه کارورزی
  • فروش کروکدیل به مراکز مجاز نگهداری
کروکدیل با چشمهای عسلی در پارک کروکودیل قشم 56676767766
حضور کروکدیل چشم عسلی در پارک کروکدیل قشم

شرایط بازدید از پارک کروکدیل قشم

شماره تلفن: ۹۱۰۲۶۰۱۷-۰۷۶
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت سه بعدازظهر تا هشت شب

خمیازه کروکودیل سبز مشکی در پارک کروکردیل قشم 766554544
خمیازه کروکدیل پر نقش و نگار در پارک کروکدیل قشم

قوانین بازدید از پارک کروکدیل‌ها

  • از اذیت حیوانات و پرتاب اشیا به‌سمت آن‌ها صرف نظر کنید.
  • هرگونه خوراکی و مواد غذایی را به حیوانات ندهید و این عمل را فقط در محل‌های مشخص و با راهنمایی کادر مجموعه انجام دهید.
  • در همه قسمت‌های پارک، استفاده از سیگار ممنوع است.
شنا کروکردیل در آب های پارک کروکردیل قشم در روز آفتابی 56655543
شنا کروکدیل خسته در استخر پارک کروکدیل قشم

بهترین زمان بازدید از پارک کروکدیل قشم

جزیره قشم با آب‌وهوای گرم در فصل‌های بهار و تابستان ارائه‌دهنده تجربه‌ای جذاب است؛ اما برای بهترین تجربه و بازدید از جاذبه‌های آن مانند پارک نوپک، بهتر است در فصل‌های پاییز و زمستان سفر کنید.

شنا دو کروکودیل در آب پارک کروکودیل قشم در روز آفتابی 5765665
کروکدیل های شناور بر آب های پارک کروکدیل قشم

دیدنی‌های اطراف پارک کروکدیل

جزیره زیبای قشم، جایگاه بی‌نظیری در میان جاذبه‌های گردشگری هرمزگان دارد. ارائه‌کننده‌ی یک تجربه متفاوت با بازدید از پارک کروکودیل، پیشنهاد می‌دهیم برنامه قشم‌گردی خود را با بازدید از گورستان تاریخی روستای تم سینیتی، جزیره ناز، دره حیرت‌‎انگیز ستارگان و جاذبه‌های دیگر قشم غنی‌تر کنید. همچنین در مراکز غواصی و سایت‌های پروازی نزدیک به پارک نوپک می‌توانید تفریحاتی جذاب و سرگرم‌کننده را تجربه کنید.

دیدنی‌های اطراف پارک کروکودیل:

  • گورستان تاریخی روستای تم سینیتی
  • جزیره ناز
  • دره ستارگان

آشنایی با کروکدیل

کروکودیل‌ها از انواع خزندگانی هستند که از ۶۵ میلیون سال پیش تا به امروز در مناطق استوایی آفریقا، آسیا، آمریکا و استرالیا زندگی می‌کنند. این حیوانات با چهار دست و پا، فک‌ها و دندان‌های قدرتمند مجهز شده‌اند. از بزرگ‌ترین خزندگان محسوب می‌شوند و لولانگ، بزرگترین کروکدیل جهان به شمار می‌آید که در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. این خزنده برای خود با طولی حدود ۶٫۱۷ متر و وزنی تقریباً ۱۰۷۵ کیلوگرم شهرت دارد.کروکودیل‌ها بیشتر در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها زندگی می‌کنند و احتمالاً به آب‌های شیرین و گاهی به آب‌های کمی شور و خشکی عادت دارند. طول عمر آن‌ها به‌طور تقریبی تا ۸۰ سال می‌رسد. در خشکی، تخم‌گذاری می‌کنند و از ۱۵ سالگی تا ۶۰ سالگی، هر سال یک بار تا ۶۰ تخم در اواخر بهار می‌گذارند. پس از تخم‌گذاری، تخم‌ها بعد از حدود سه ماه به کروکودیل‌های کوچک تبدیل می‌شوند.جالب است بدانید که خون و گوشت کروکدیل‌ها در پزشکی کاربرد دارد و گوشت آن‌ها برای درمان بیماری‌های تنفسی به کار می‌رود. همچنین پوست این خزنده به‌عنوان یکی از گران‌ترین چرم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نام بزرگترین کروکدیل جهان: لولانگ

کروکودیل ها در پارک کروکودیل قشم 565466777
خزیدن کروکدیل ها به سمت غذا در پارک کروکدیل قشم

کروکدیل‌ها و تفاوت آن‌ها با تمساح

شاید در ابتدا تمایزی مشهود بین کروکدیل و تمساح به چشم بیاید؛ اما این دو خزنده با هم تفاوت‌های زیادی دارند. هر دو از یک دسته و راسته علمی به نام کروکدلیا هستند، اما کروکدیل‌ها به خانواده “Crocodylidae” و تمساح‌ها به خانواده “Alligatordae” تعلق دارند.
کروکدیل‌ها در آب‌های شور و شیرین زندگی می‌کنند، اما تمساح‌ها فقط در آب‌های شیرین حضور دارند. ظاهری کروکدیل‌ها شامل پوزه‌های بلندتر و نوک تیزتر است، درحالی‌که تمساح‌ها پوزه‌های کوتاه‌تر و گردتری دارند. هنگامی که تمساح دهان خود را ببندد، دندان‌هایش قابل‌مشاهده نیستند، در حالی‌که دندان‌های پشتی کروکدیل‌ها در حالت بسته بودن دهان، روی لب بالایی قرار می‌گیرند.
یکی از دیگر تفاوت‌های بین کروکدیل‌ها و تمساح‌ها مربوط به پوست آن‌هاست. هر دو این موجودات چاله‌های کوچکی را شبیه به نقاط روی پوست خود دارند که در واقع گیرنده‌های فشار محسوب می‌شوند. اما در کروکدیل‌ها، این نقاط روی تمام قسمت‌های بدن قابل دیدن هستند، در حالی‌که تنها روی آرواره‌ها در تمساح‌ها مشاهده می‌شوند.

استراحت کروکدیل سیاه رنگ در آب های پارک کروکردیل قشم767675556
استراحت کروکدیل خواب آلود در گوشه دنج پارک کروکدیل قشم

ارسال دیدگاه