معرفی روستای توریان 🏝️| آدرس 🗺️+ جاذبه ها 🏞️| تصاویر📸

1403-02-18
0 دیدگاه
روستای توریان در جزیره قشم هرمزگان 83478354364

روستای توریان یکی از روستاهای زیبا و خوش آب و هوا در شهر قشم است که بازدید از این روستا برای گردشگران تجربه ای خاص را ایجاد خواهد کرد. سفر به جزیره قشم، به ویژه در فصل‌های سرد سال مانند اواسط پاییز تا اوایل بهار، یک تجربه بی‌نظیر و دلنشین است که همیشه دوست دارید به آن بازگردید. جزیره قشم با جاذبه‌های طبیعی فراوان و ساحل‌های زیبا، شما را به سوی لذت و آرامش سفر می‌برد. انتخاب یک تور قشم می‌تواند شما را به مهمانی در یکی از زیباترین جزایر ایران دعوت کند و حتماً تجربه‌ای خاطره‌انگیز و لذت‌بخش برایتان فراهم خواهد کرد.

روستای توریان در جزیره‌ی قشم هرمزگان 6387486374863


روستای توریان کجاست؟

این روستا که در فاصله ۳۱ کیلومتری جنوب غربی قشم واقع شده، با هزاران حکایت و داستان جذاب پر از تاریخ می‌باشد. روستای توریان از شمال به روستای «خالدین» از جنوب به روستای رمکان از غرب به روستای «تم سنتی» و از شرق به روستای «باغ بالا» محدود می‌شود. این روستا از جاده اصلی قشم-باسعیدو با یک راه فرعی دو کیلومتری جدا می‌شود و با روستاهای مختلفی همجوار است. این روستا در برخی اسناد به نام “روستای توریاند قشم” شناخته شده است، اما نام عامیانه تر “توریان” شهرت بیشتری دارد.

مسیر دسترسی:
برای رفتن به این روستا، ابتدا باید از جزیره قشم و بزرگراه خلیج فارس به سمت جنوب غرب حرکت کرده و سپس از راه فرعی ۲ کیلومتری بین جاده «قشم به باسعیدو» راهی روستای توریان شوید.

نقشه روستای توریان در جزیره قشم 368748634838
برای مشاهده‌ی نقشه روستای توریان روی عکس کلیک کنید

تاریخچه روستای توریان قشم

نام روستای توریان قشم نشانگر اصالت و تاریخی بودن این منطقه است، زیرا اجداد بومی این منطقه از «توران» آمده بودند. در دوران شورش مغول و هرج و مرج آن زمان، قبایل ایران به دلایل امنیتی به گوشه و کناره‌هایی مهاجرت کرده بودند. قبیله توریان که رهبر آن توران نام داشت، جزیره قشم را برای ایمنی مردم خود انتخاب کرد. پس از سکونت و آرام شدن شرایط، این فرد بارگاه، مسجد و حمامی را در محل روستای کنونی احداث کرد. جالب است بدانید که «ابن بطوطه» در خاطرات خود نام این روستا را ذکر کرده و در وصف آن اینگونه نوشته است:
تورانی که در این جزیره طویله نام شاهی دارد، در شش فرسنگی قشم ساکن شده و به نام مخلص یا توریان شناخته می‌شوند.

بعدها، توران نام «تورانشاه» را برای خود انتخاب کرد و به عنوان یکی از دو تورانشاه تاریخی شناخته شد؛ یکی به عنوان حاکم قشم و دیگری به عنوان حاکم «هرمز» از این رو، مردم این روستا با افتخار به تاریخ و ریشه‌های هزاره‌ی خود افتخار می‌کنند. تورانشاه مسجد، حمام و بارگاهی را بنا کرد و در داخل مسجد یک منبر بسیار زیبا و مرغوب ساخت که البته در جریان زلزله‌ای که در این منطقه رخ داد، در زیر خاک دفن شد اما در جریان کاوش‌های صورت گرفته از زیر خاک بیرون آورده شد. هم‌اکنون این منبر در مسجد رمکان قشم نگهداری می‌شود.

روستای زیبای توریان در قشم استان هرمزگان 538435474


نزدیک‌ ترین جاذبه‌ ها به روستای توریان در جزیره قشم

علاوه بر جاذبه‌های خود روستای توریان، این منطقه به سایر نقاط دیدنی قشم نیز دسترسی مناسبی دارد. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دره ستارگان قشم: در غرب روستای خلفه و ۵ کیلومتری ساحل جنوب شرقی قشم واقع شده است.
  • جنگل حرا: این جنگل زیبا واقع در جنوب جزیره قشم و برخوردار از مناظر طبیعی فراوان است.
  • مقبره بی بی مریم: مکان متبرک و معروف به مقصد زیارتی بسیاری از زائران مسلمان است.
  • درخت انجیر معابد قشم: یکی از درختان باستانی و تاریخی جزیره قشم که باستان‌شناسان به آن اهمیت زیادی می‌دهند.
  • قبرستان روستای تم سنیتی: مکانی تاریخی و مذهبی در نزدیکی روستای توریان که دیدن آن جالب است.
  • درخت لور: یکی از درختان بزرگ و قدیمی در جزیره قشم که با فراوانی خدمات برای محیط زیست و انسان‌ها همراه است.
  • قبرستان رمکان: مکانی تاریخی و معماری که بازدید از آن تجربه جالبی است.
  • روستای تاریخی کوشه قشم: یکی از روستاهای باستانی و جذاب جزیره قشم که با معماری خاص خود بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کند.
  • بقعه شیخ برخ السود: مکانی متبرک و مذهبی که برای زیارت و تعظیم ارزشمند است.
  • مسجد جامع قشم و مسجد برخ: مساجد تاریخی و زیبایی که با بازدید از آن‌ها می‌توانید از معماری و فضای دینی قشم لذت ببرید.

با این لیست جذاب از دیدنی‌ها، سفر شما به قشم و روستای توریان بسیار دلپذیرتر خواهد بود. همچنین برای آشنایی با همه دیدنی های قشم روی لینک مربوطه کلیک کنید.

روستای توریان در جزیره قشم 3874874378

نمای زیبای گل آفتاب گردان در روستای توریان 748357434


جاذبه های دیگر نزدیک به روستای توریان

روستای توریان قشم با وجود جاذبه‌های گردشگری خود، به دلیل نزدیکی به سایر نقاط دیدنی، امکان دسترسی آسان به جاذبه‌های دیگری نیز فراهم می‌کند. از جمله این نقاط می‌توان به روستای تم سنیتی اشاره کرد که دارای مقبره تاریخی بی بی مریم است. این مکان به لحاظ تاریخی و مذهبی ارزش بسیاری دارد و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری قشم محسوب می‌شود. با توجه به نزدیکی این روستا به توریان قشم، پس از بازدید از روستای توریان، می‌توانید به روستای تم سنیتی سر بزنید و از جاذبه‌های گردشگری آن نیز لذت ببرید.

علاوه بر این، در اطراف روستای توریان، جاذبه‌های تاریخی دیگری نیز وجود دارد که پس از بازدید از این روستا می‌توانید از آنها نیز بازدید کنید. این جاذبه‌ها شامل درخت انجیر معابد قشم، درخت لور، قبرستان رمکان، روستای تاریخی کوشه، بقعه شیخ برخ السود و مسجد جامع قشم و مسجد برخ می‌شود.

مزارع روستای توریان در جزیره قشم 8748335438

ارسال دیدگاه