بام قشم کجاست | مسیر دسترسی + جاذبه ها + بهترین زمان بازدید + عکس

1402-03-20
0 دیدگاه

جزیره قشم یکی از مقاصد زیبا و مورد علاقه در خلیج فارس است. با داشتن پدیده‌های زمین‌شناسی چشمگیر، این جزیره به یک مقصد بی‌نظیر برای گردشگران تبدیل شده است. پدیده‌های زمین‌شناسی در جزیره قشم بی‌همتا و کم‌نظیر در سرتاسر جهان هستند. به عنوان مثال، بام قشم که دارای یک سابقه زمین‌شناسی باستانی است، به عنوان یکی از این پدیده‌ها مطرح است. در این مقاله، با جزئیات بیشتری درباره بام قشم و این جاذبه گردشگری زیبا و بی‌همتا آشنا خواهید شد.

آشنایی با بام قشم

بام قشم، که بلندترین بام جزیره قشم میباشد؛ به عنوان یک بخش از ژئوپارک قشم، که تحت حمایت یونسکو قرار دارد، شناخته می‌شود. ژئوپارک‌ها به عنوان مناطق حفاظت شده، قابل بازدید عموم هستند. قشم دارای ۲۵ ژئوسایت متنوع است. بام قشم مکانی مناسب است که در آن می‌توان به جنگل‌های حرا، سواحل شمالی خلیج فارس، ژئوسایت‌های منحصربه‌فرد قشم و در شب، آسمان پرستاره را تماشا کرد. نواحی حاشیه‌ای و دامنه‌های بام قشم از سنگ‌های ماسه‌سنگ، سیلت و مارن تشکیل شده‌اند و در قله بام قشم، سنگ‌ها خاصیت آهکی و پوسته‌ای صدفی دارند که به راحتی قابل جداشدن است.

منظره ی صخره های خاکی بلند و خاکی بام قشم 77899098
نمایی از منظره کم نظیر صخره های خاکی و بلند بام قشم

بام قشم کجاست؟ (مسیر دسترسی)

بام قشم، یکی از جاذبه های دیدنی استان هرمزگان قرار دارد و در قلب جزیره قشم، به سمت غرب واقع شده است. این منطقه شگفت‌انگیز، به عنوان یکی از مکان‌های ویژه ژئوپارک قشم محسوب می‌شود. از نظر موقعیت جغرافیایی، بام قشم در فاصله حدود ۵٫۴ کیلومتری جنوب روستای طبل و ۴٫۵ کیلومتری شمال شرق روستای سلخ، در بخش جنوبی از جنگل حرا واقع شده است. این منطقه به فاصله حدود ۲۴ کیلومتری از فرودگاه بین‌المللی قشم قرار دارد.

همچنین، بام قشم تا اسکله مسافربری شهید ذاکری در فاصله حدود ۷۵٫۷ کیلومتری، که معادل ۷۰ دقیقه سفر با خودرو می‌باشد، قرار دارد. این مکان همچنین تا بندر لافت نیز فاصله حدود ۳۷٫۲ کیلومتر (با استفاده از جابه‌جایی همراه با خودرو) دارد.

برای دسترسی به جزیره قشم و بام قشم از تهران، دو مسیر ممکن است:

  1.  مسیر اول: از تهران به سمت استان هرمزگان حرکت کنید و از شهرهای اصفهان، شهر شیراز، جهرم و لار عبور کنید تا به بندر پل در خمیر برسید. سپس با لندیگ کرافت به قشم بروید و از روستای طبل به بام قشم دسترسی پیدا کنید.
  2. مسیر دوم: از تهران به سمت شهرهای قم، کاشان، یزد و سیرجان حرکت کنید تا به شهر بندر عباس برسید. سپس با لندیگ کرافت یا لنج به جزیره قشم بروید و از آنجا به بام قشم بروید.

آدرس بام قشم: هرمزگان، قشم، حد فاصل شمال و جنوب جزیره، نزدیک روستای سلخ و طبل

آدرس دقیق بام قشم روی نقشه 773327765445
برای مشاهده آدرس بام قشم روی نقشه کلیک کنید.

تاریخچه بام قشم

قدمت صخره‌ها و کوه‌های منطقه قشم به بیش از دو میلیون سال قبل برمی‌گردد و بام قشم به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق استقراری در خلیج فارس شناخته شده است. این بام با پس‌رفت دریا به وجود آمده است. بررسی‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که انسان‌ها از عصر آهن تا به امروز در این منطقه حضور داشته‌اند (تقریباً 150 هزار سال قبل). تیم باستان‌شناسی که تحت نظارت اداره میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم فعالیت می‌کند، در این منطقه قطعات سنگی، محوطه‌های ساکنی، ساختمان‌های شبیه به آغل برای حیوانات یا انبار وسایل، ساختارهای مشابه فاضلاب یا زهکشی و ابزارها و وسایلی مانند ساطور، سنگ‌مادر، سوراخ‌کننده، تراشه‌های لوالوا و سنگ‌های مادر دیسکی و چندین ظرف سفالی کشف کرده‌اند.

این موارد نشان می‌دهند که انسان‌های اولیه از عصر آهن در منطقه بام قشم زندگی می‌کردند. لازم به ذکر است که ظروف سفالی کشف شده در بام قشم مربوط به دوره پس از اسلام هستند. همچنین، تیم باستان‌شناسی برآورد کرده‌اند که تمامی اشیای یافت شده در این منطقه، دارای عمر و قدمتی بیش از 150 هزار سال هستند. یک موضوع دیگری که باستان‌شناسان درباره این منطقه کشف کرده‌اند، مربوط به منطقه ژئوپارک قشم است. در این منطقه، نئاتندرال‌ها (نخستین سانان) در گذشته زندگی می‌کردند و حدود 200 هزار سال قبل از قاره آفریقا به بخش‌های مختلف قاره آسیا مهاجرت کردند. نئاتندرال‌ها نسلی قبل از انسان‌های هوشمند بودند و پس از ظهور نسل انسان‌های هوشمند، منقرض و از بین رفتند.

مواردی که در بام قشم کشف شده اند:

  • قطعات سنگی
  • محوطه‌های ساکنی
  • انبار وسایل
  • فاضلاب
  • ساطور
  • سنگ‌مادر
  • سوراخ‌کننده
  • تراشه‌های لوالوا سنگ‌های مادر دیسکی
  •  ظرف سفالی
صخره های خاکی پدیده بام قشم 66544336676
صخره های خاکی جاذبه شگفت انگیز بام قشم؛ یکی از جاهای دیدنی هرمزگان

مشخصات بام قشم

بام قشم دارای ویژگی‌های طبیعی بی‌نظیر و زیبایی است. به عنوان مثال، ارتفاعات این بام دارای خاکی آهکی و بسیار نرم هستند که با لمس آن می‌توانید این نرمی را حس کنید. این ویژگی خاص این منطقه را تأکید می‌کند و هرچه به سمت پایین حرکت کنید، خاک آهکی و نرمی آن کمتر خواهد شد. دامنه این ارتفاعات دارای خاک سیلت و مارن است. ویژگی طبیعی دیگر این بام، حیات وحش آن است. جزیره قشم دارای یک حیات وحش گسترده و متنوع است، از غزال ایرانی که جانوری کمیاب است و در سراسر ایران نمی‌توان آن را دید، تا گونه‌های متنوعی از آبزیان و دوزیستان در سواحل جزیره و گونه‌های مختلف خزندگان و پستانداران .در مقایسه با دیگر جاذبه‌های دیدنی و گردشگری قشم، بام قشم شباهت‌هایی به دره ستارگان دارد. با این تفاوت که مساحت و وسعت بام قشم بیشتر است و درختانی که این منطقه را پوشانده‌اند، یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این منطقه است که در دل کویر روییده‌اند.

جنس خاک بام قشم:

  • ارتفاعات:خاک آهکی بسیار نرم
  • دامنه: خاک سیلت و مارن
تصویر پدیده بام قشم در یک روز گرم آفتابی 7876554454
تابش نور خورشید بر پستی و بلندی های بام قشم؛ یکی از جاهای دیدنی هرمزگان

جاهای دیدنی بام قشم

بام قشم دارای جذابیت های فراوان و بی نظیر در حوزه گردشگری است که این ویژگی ها باعث شهرت و محبوبیت آن شده است و هر سال بلافاصله توریستان و گردشگرانی را به خود جلب می کند. این منطقه، با جاذبه های زیبا و آرامش بخش، که حس آرامش و خوشایندی را در انسان برانگیزانده، می تواند قلب هر بازدیدکننده را فتح کند. در ادامه، چندین مثال از جاذبه های شگفت انگیز و محبوب بام قشم را برایتان شرح می دهیم.

چشم انداز منحصر به فرد بام قشم

اولین عاملی که باعث جذابیت و محبوبیت بام قشم شده و آن را به یکی از مقاصد گردشگری برتر تبدیل کرده است، چشم انداز فوق العاده زیبای آن است. به ویژه در شب، این چشم انداز به یک تجربه رویایی و دیدنی تبدیل می‌شود و انسان را به خود جذب می‌کند. عظمت و خیره کننده بودن این منظره، شما را شگفت زده خواهد کرد و شاید ساعت‌ها بدون اینکه خودتان متوجه شوید، در تماشای آن مشغول شوید. هر چه از ارتفاعات بام قشم به سمت قسمت‌های بالاتر و تپه‌های مرتفع‌تر حرکت کنید، قطعاً چشم انداز شما گسترده‌تر و فراگیرتر خواهد شد و شما را از قبل بیشتر محو خود میکند. این چشم انداز برای عکاسی بی‌نظیر است و می‌توانید عکس‌های بسیار زیبا و یادگاری در آن ثبت کنید.

وقتی به بالای بام قشم برسید، به نظر می‌رسد نیمی از جزیره قشم زیر پاهایتان باشد . می‌توانید همه چیز را از بالا مشاهده کنید و یک چشم انداز بی‌همتا در اختیارتان قرار بگیرد. این قطعاً حس خوبی به شما القا می‌کند. همچنین، از این نقطه مرتفع که در بام قشم قرار دارید، می‌توانید منظره بسیار زیبایی از جنگل حرا را تماشا کنید و در تماشای این جنگل مشغول شوید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که به دلیل عدم وجود سایه در ارتفاعات بام قشم و تابش نور خورشید، بهتر است در ساعات میانه روز به این منطقه نروید تا از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید و از گرمای شدید نجات پیدا کنید. به جای آن، در زمان طلوع یا غروب خورشید به بام قشم سر بزنید تا تجربه بهتری از چشم انداز زیبا داشته باشید و از گرما رنج نبرید.

بهترین ساعات بازدید از بام قشم: در زمان طلوع یا غروب خورشید

صخره های خاکی بام قشم در آسمان ابری 5564332
چشم انداز منحصر به فرد بام قشم در آسمان ابری

روستای کلات کشتار

روستای کلات کشتار در جزیره قشم، یکی از جاذبه‌های باستانی و مرموز در نزدیکی بام قشم است. این روستا در حال حاضر تبدیل به ویرانه‌ای شده است و هیچ چیز به جز ساختمان‌های خراب و ویران باقی نمانده است. در این روستا، چند حلقه چاه و دو آب‌انبار دیده می‌شود که فرض می‌رود مربوط به زمان حضور پرتغالی‌ها در قشم بوده باشند. همچنین، در این روستا اتاقک‌هایی وجود دارد که میان آن‌ها حفره‌ای شبیه به یک غار دیده می‌شود و بومیان قشم داستان‌های جذابی درباره آن‌ها روایت می‌کنند.

روایت‌ها حاکی از آن است که مردمی که در روستای طبل زندگی می‌کردند، به منظور افزایش امنیت خود در زمان جنگ و تهدید به حمله به روستایشان، یک روستای برج‌دار در ارتفاعات بام قشم بنا کردند. این روستا به آن‌ها امکان سلطه و نظارت بیشتری بر منطقه را می‌داد و از حمله دشمن در امان می‌بود. علاوه بر این، برخی از مردم بر این باورند که این روستا برای نگهداری آذوقه‌ها و مهمات جنگی و نظامی استفاده می‌شده است. در حقیقت، این روستا از جانب نظامیان به عنوان یک انبار برای نگهداری مواد و تجهیزات استفاده می‌شد.

درباره نابودی این روستا داستانی وجود دارد، اما هنوز دلیل دقیق آن مشخص نشده است. به طور ناگهانی و بدون انتظار، این روستای زیبا و نیک‌منظر به ویرانی و نابودی کامل دچار شد. با توجه به واقعیتی که این روستا در ارتفاعات بنا شده بود، ممکن است این واقعه به دلیل عوامل جغرافیایی و طبیعی رخ داده باشد. اما تاکنون آمار دقیقی از دلیل نابودی این روستا ارائه نشده است و برای همه‌ی مردم مرموز باقی مانده است.

آدرس دقیق روستای کلات کشتار ( روی نقشه )

علت به وجود آمدن روستای کلات کشتار در گذشته :

  • سلطه و نظارت بر منطقه
  • نگهداری آذوقه‌ها و مهمات جنگی
روستا کلات کشتار 634569345
نمایی از ویرانه های روستای کلات کشتار

آب انباربی بی بام قشم

مکان‌های دیدنی دیگر در جزیره قشم، آب‌انبارها و چاه‌ها هستند. این آثار باستانی جزو میراث فرهنگی کشور ما هستند و هرکدام داستان زیبا و قدیمی از گذشته‌ی مردمان کشور را نشان می‌دهند. آب‌انبارها در واقع محلی بودند که مردم آب باران را در آن جمع می‌کردند. علاوه بر این، معماری آب‌انبارها بسیار جذاب و منحصر به فرد است و خلاقیت سازندگان آنها را نمایان می‌کند. برخی از آب‌انبارهایی که در حال حاضر در منطقه جزیره قشم وجود دارند، هنوز آب دارند در حالی که برخی دیگر از آنها خشک شده‌اند.

یکی از آب‌انبارهایی که در بام قشم قرار دارد، آب‌انبار بی بی نام دارد. این نام به خاطر بانوی خیری به نام صوغیه است که در سال ۱۲۰۲ دستور ساخت این آب‌انبار را داده است. صوغیه همسر شیخ عبدالله بوده است که در آن زمان حاکم منطقه بوده است. جالب است بدانید که آب‌انبار بام قشم یا آب‌انبار بی بی، هنوز هم برای مردم قابل استفاده است و مردم از آن استفاده می‌کنند. در داخل آن، یک مخزن به عنوان تصفیه‌کننده نیز وجود دارد که باعث تمیز نگه‌داشتن آب می‌شود.

آدرس دقیق آب انباربی بی بام قشم ( روی نقشه )

کاربرد آب انبار ها: ذخیره کردن آب باران

درختان سبز در اطراف برکه آب انبار مخروطی شکل بی بی 6654432334
نمایی از آب انبار گنبدی قدیمی بی بی در برکه آب

بهترین زمان بازدید از بام قشم

زمانی که برای بازدید از بام قشم توصیه می‌شود، فصل‌های پاییز و زمستان هستند. در این فصل‌ها هوا مطبوع و دلنشین است و برای افراد غیربومی سردرگمی و مشکل ساز نیست. با سفر به این منطقه در این فصول، می‌توانید لحظاتی دلنشین را در آب و هوای معتدل و دلپذیر این منطقه به سر ببرید. همچنین، همراه داشتن دوربین عکاسی یا موبایل برای ثبت خاطرات شما در این مکان توصیه می‌شود.

بهترین زمان بازدید از بام قشم: فصل‌های پاییز و زمستان

جریان آرام امواج دریا در ساحل بام قشم 7768890000
ترکیب زیبای امواج آرام دریا در ساحل صخره های خاکی بام قشم

مناظر طبیعی اطراف قشم

نمایی از منظره دیدنی و گردشگری روستای تندیس در قشم 88903452133
درخشش نور خورشید بر بقایای روستای ویرانه تندیس

 

 

ارسال دیدگاه