قلعه نادری قشم کجاست ؟ تاریخچه + بهترین زمان بازدید

1402-03-10
0 دیدگاه
قلعه نادری قشم در منطقه کویری 414524156416

قلعه نادری قشم یا قلعه لافت یکی از جاذبه‌های توریستی و تاریخی قشم است. قلعه نادری، یک آثار تاریخی برجسته جزیره قشم است که به شکل هندسی مربع ساخته شده است. در این قلعه، سه برج قابل مشاهده از هر ضلع قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، قلعه نادری قشم تنها قلعه ایرانی در جزایر خلیج فارس است و در سال ۱۳۸۱ شمسی به عنوان یکی از میراث‌های ملی ایران ثبت شد.

دروازه ورودی قلعه نادری قشم با دیوار در حال تخریب 652164161
دروازه ورودی آجری قلعه نادری قشم با دیوار در حال تخریب

معرفی قلعه نادری قشم

قلعه نادری، یکی از جاهای دیدنی تاریخی که در جزیره قشم، بندر لافت، روبروی مسجد جامع قرار دارد. متأسفانه، بخش‌های زیادی از دیواره قلعه فرسوده شده‌اند. در بخش شمال شرق قلعه، بندر لافت یک خندق بزرگ جهت دفع مهاجمان ساخته شده است و دروازه ورودی قلعه در ضلع جنوبی قرار دارد. دیوارهای قلعه شامل سوراخ‌هایی برای توپ‌گذاری بوده‌اند و از ساروج و گچ ساخته شده‌اند. برای ساخت قلعه نادری، مصالحی مانند گچ از معادن بندر خمیر به بندر لافت منتقل شده‌اند. همچنین، در لافت صنعت ساروج‌سازی نیز وجود داشته است. در ساختمان اصلی قلعه لافت، یک حلقه چاه قرار دارد و شواهد حاکی از وجود یک راه خروجی اضطراری و مخفی برای قلعه نادری در گذشته وجود داشته است که در حال حاضر مدفون شده است.

آدرس قلعه نادری قشم : جزیره قشم، بندر لافت، روبروی مسجد

قلعه نادری قشم در منطقه کویری 414524156416
محوطه سازی قلعه نادری قشم در منطقه کویری

تاریخچه قلعه لافت

قلعه لافت، تنها قلعه ایرانی در جزایر خلیج فارس است. آن توسط ایرانیان در دوره حکومت نادرشاه، به دستور لطیف خان، امیرالبحر، برای حفاظت از تنگه خوران ساخته شد. قصد ایرانیان از ساخت این قلعه، نظارت بر تنگه خوران به عنوان راه ارتباطی بین بندر لنگه، بندر کنگ و بندر عباس بود. در طول تاریخ، قلعه نادری تحت تأثیر حوادث و تغییرات مختلف قرار گرفته است.

به عنوان مثال، مدتی مسقطیان بر جزیره حاکمیت داشتند، اما توسط زندیان اخراج شدند. دروازه‌های قلعه نادری به مسقط، پایتخت عمان منتقل شدند. این قلعه، که تقریباً ۲۵۰ سال قدمت دارد، در زمان سلطنت رضاشاه مجهز به چندین توپ بود که به بندر کنگ منتقل شدند. همچنین، قلعه اصلی دارای ۵ برج بود، اما در حال حاضر تنها ۳ برج سالم باقی مانده است. دیوارهای قلعه از اطراف روستای لافت گسترش می‌یافت و در حال حاضر فقط قسمت کوچکی از دیوار باقی مانده است که بر روی تپه‌ای به نام “کوه شهر” قرار دارد.

قدمت قلعه نادری قشم : 250 سال

توپ خانه تخریب شده قلعه نادری قشم 5216321563126
توپ خانه تخریب شده قلعه نادری قشم با پنجره های آهنی

بهترین زمان بازدید از قلعه نادری

بهترین زمان برای سفر به جزیره قشم فصل‌های پاییز و زمستان است، زیرا در دیگر فصل‌ها ممکن است گرما و شرجی برای غیربومی‌ها دشوار باشد. ورود به جزیره اکثراً از طریق بندر لافت با اسکله لندینگ کرافت انجام می‌شود.

بهترین فصل سفر به قلعه نادری قشم :

  • پاییز
  • زمستان

ارسال دیدگاه