غار خربس کجاست؟ ⛰️| معرفی جزئیات ✅+ ساختار ⚒️| کاربرد ✔️+ تصاویر📸

1403-02-24
0 دیدگاه
نمای زیبای غار خربس در شب 4138776437463

استان هرمزگان دارای جاذبه‌های فراوانی می‌باشد که بخش زیادی از آن‌ها در جزایر قشم و کیش واقع شده است. یکی از مقاصد توریستی معروف در شهر قشم، وجود غار خربس است. این غار، یک میراث طبیعی باستانی با بار معنوی بسیار و یکی از دیدنی های قشم است. تاریخچه‌ای پر از راز و رمزهایی دارد که هنوز همگی به طور کامل کشف نشده‌اند.

این فرصت بی‌نظیر به شما اجازه می‌دهد تا از زیبایی‌های طبیعی و فرهنگ محلی لذت ببرید و به تاریخچه‌ی دیرینه‌ی این منطقه نزدیک‌تر شوید. شما می‌توانید به دنیای پنهان و رازآلود غار خربس سفر کنید و از معماری طبیعی و شگفت‌انگیز آن به دیدن بپردازید. این تجربه فراگیر و جذاب، شما را به دنیایی از رازها و اسرار گذشته می‌برد که هنوز به طور کامل کشف نشده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های قشم

گشت و گذار در محوطه غار خربس در قشم 85473687637


غار خربس کجاست؟

غار خربس، یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان، در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوبی قشم و در جانب راست جاده‌ی اصلی از قشم به روستای خربس و روستای رمچاه واقع شده است. این موقعیت جغرافیایی دسترسی آسان را برای بازدیدکنندگان از این منطقه فراهم می‌کند، زیرا آنها به راحتی می‌توانند از جاده‌های اصلی استفاده کرده و به مقصد خود برسند.

مسیر دسترسی:
برای رسیدن به این غار زیبا، باید از جاده قشم به سمت روستای رمچاه حرکت کنید. در طول این مسیر، تابلوهای راهنمایی شما را به سمت خروج از جاده و راه‌افتادن به غار خربس هدایت می‌کنند. به محض ورود به این مسیر فرعی، غار زیبای خربس در پیش روی شما خودنمایی خواهد کرد.

نقشه گوگل مپ غار خربس در قشم 358485465431
برای مشاهده دقیق تر مسیر دسترسی به غار خربس در قشم روی عکس کلیک کنید

معرفی غار خربس در قشم

بیشتر افراد، شهر ساحلی قشم را به‌عنوان یک مقصد تفریحی در کنار سواحل آبی و مراکز خریدش شناخته‌اند. با این حال، اگر با جزئیات بیشتری درباره غار خربس آشنا شوند، شاید تصمیم بگیرند که این تجربه منحصربه‌فرد را امتحان کنند. وقتی از حومه این شهر ساحلی خارج شده و به سمت روستاهای مرموز و جذاب خربس و رمچاه حرکت می‌کنید، در جاده سمت راست یک تابلو را مشاهده خواهید کرد که شما را به طرف غار خربس هدایت می‌دهد. این غار سنگی زیبا، که یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی منحصربه‌فرد است، در فاصله ۱۱ کیلومتری جنوب قشم واقع شده و در یک صخره با ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متر (معادل یک ساختمان ۷ تا ۱۰ طبقه) شکل گرفته است. وقتی به غار خربس می‌رسید، یک تابلو بزرگ مشاهده خواهید کرد که به طور مختصر این مکان زیبا را به شما معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۸ مورد از زیباترین سواحل جزیره قشم

آفتاب تابان در محوطه غار خربس در قشم 43857438674856

تاریخچه غار خربس در قشم

غار خربس، که در بالای کوهی به سوی ساحل جنوبی جزیره قشم واقع شده است، در قلب ارتفاعات روستای خربس قرار دارد. این غار زیبا با معماری خاص و مرموزش، به دنباله‌ای از چین‌خوردگی‌های کوه‌های زاگرس متصور است. با وجود ارتفاع کمتر نسبت به سایر کوهستان‌های زاگرس، اما می‌توان آن را جزء این سلسله کوه‌ها دانست. درباره سن‌وسال این غار، اگرچه تاریخ‌های مختلفی برای آن ذکر شده است، اما بر اساس بررسی‌های اداره میراث و فرهنگی، می‌توان نتیجه گرفت که غار خربس مربوط به دوره ساسانیان- اشکانیان، یعنی حدود ۸۰۰ سال پس از حکومت مادها است. بنابراین، این غار می‌تواند حداقل ۱۵۰۰ ساله باشد. اگرچه تاریخ‌های مختلفی برای سن‌وسال این غار طرح شده است، اما این موضوع تاثیری در اهمیت و جذابیت این جاذبه منحصربه‌فرد ندارد. به هر حال، غار خربس به‌عنوان قدیمی‌ترین جاذبه منطقه قشم محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۱۵ مورد از بهترین رستوران های قشم

کنده کاری های داخل غار خربس 85374365466845


معماری غار خربس در قشم

با گذشت زمان، حفره‌های تودرتویی در دل کوهی که در نزدیکی ساحل جنوبی جزیره قشم قرار دارد، شکل گرفته‌اند. این حفره‌ها با پیوستن دست‌اندرکاری مردم و فرآیند تخریب و ساخت مداوم، عمیق‌تر و بزرگ‌تر شده‌اند. فرضیه‌های مختلفی درباره شکل‌گیری این حفره‌ها وجود دارد؛ از جمله اثر گرداب‌ها یا موج‌های دریا و حتی امواج بادی. وجود صدف‌ها بر روی دیواره‌های غار، نشان می‌دهد که این منطقه در گذشته زیر آب بوده و این فرضیه قدیمی درباره شکل‌گیری غار قوت می‌گیرد.

با این حال، تأثیرات بشری نیز در ساختار این غار بسیار مهم است. عملیات حفر و کنده‌کاری که توسط مردم و هنرمندان سنگ‌تراش انجام شده، به‌عنوان بخشی از تاریخچه غار خربس می‌تواند توجیه شود. با توجه به جنس نرم دیواره‌ها، فرسایش طبیعی در طول زمان تأثیرات زیادی بر روی آنها گذاشته است، که باعث شده است که حفر و نقش‌زدن بر روی آنها بسیار آسان شود. اثرات انسانی نیز به‌وضوح در دیواره‌های غار قابل مشاهده است، از جمله تیشه‌کاری‌ها و طرح‌هایی که به شکل‌های باستانی شباهت دارند و تاکید بر اصالت این غار را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: معرفی بازارهای درگهان و قشم 

نمای زیبای غار خربس در قشم 413857367

ورودی غار خربس در قشم

ورود به غار خربس از 9 روزنه طبیعی تشکیل شده است. پشت این روزنه‌ها، یک تالار قرار دارد که دو طاقچه کوچک دارای چراغ‌ها در آن قرار دارند. درون این غار، مجموعه‌ای از تالارها، دهلیزها، اتاق‌ها، چشمه‌ها و روزنه‌های متعددی وجود دارد که به یکدیگر متصل هستند. ابعاد اتاق‌ها و تالارها حدود ۴ در ۵.۵ متر است. در سطح پایین غار، یک برکه قرار دارد که به عنوان ذخیره‌گاه آب باران استفاده می‌شود و در فصل بارانی همواره پر است.

ورودی غار خربس در قشم 46313867487

طبقات غار خربس در قشم

غار خربس، با معماری صخره‌ای منحصربه‌فرد، بر پیشانی کوهی واقع در نزدیکی ساحل جنوبی جزیره قشم قرار دارد و مقابل آن دشتی وسیع و قبرستان اسلامی قرار دارد. وقتی به روبه‌روی این غار می‌رسید، دو طبقه آن را مشاهده می‌کنید. با صعود پله‌ها، به طبقه اول می‌رسید که بخش طبیعی غار است و دارای یک دالان ورودی با سه حفره است. اما برای ورود به تالار اصلی و بخشی که مربوط به همه روایت‌ها است، باید خودتان را به طبقه دوم برسانید. طبقه دوم که بخش اصلی غار است از یک فضای مرکزی یا تالار تشکیل شده. این فضا ممکن است به عنوان محل ستایش خورشید‌پرستان یا اجتماع مردم استفاده می‌شده باشد.

اطراف این تالار، راهروها و فضاهای کوچکی وجود دارد که مانند اتاق‌هایی به نظر می‌رسند و همه به هم متصل هستند. در انتهای راهروی جنوبی تالار، حفره‌ای چاه‌مانند وجود دارد که برای جمع‌آوری آب باران و استفاده در وضعیت خطر استفاده می‌شده و معمولاً در فصل‌های بارانی سال پر از آب است. از بیرون غار، دریچه‌هایی در بدنه صخره‌ها وجود دارد که نقش پنجره را برای غار دارند و روشنایی داخل را تأمین می‌کنند. در طبقه دوم، اتاق‌هایی وجود دارند که با دالان‌ها به هم متصل شده‌اند. ابعاد این اتاق‌ها ۴ در ۵.۵ متر است و تالار مرکزی با مساحت تقریبی ۲۵ مترمربع را احاطه کرده‌اند. در این تالار، دو طاقچه نیز وجود دارد که احتمالاً به‌عنوان جاچراغی استفاده می‌شده‌اند.

نمای داخلی غار خربس در قشم 413874367


پوشش جانوری غار خربس در قشم

بالاترین نقطه از غار خربس، آواز دو عقاب ماهی‌گیر را در خود جای داده است. اما متأسفانه، مشاهده این جفت عقاب که سال‌هاست با هم زندگی می‌کنند، از نزدیک غیرممکن است. با این حال، اگر خوش‌شانس باشید، ممکن است حین پرواز آن‌ها را ببینید. باید بدانید که این عقاب‌ها از گونه‌های نادری هستند و حفاظت از جان آن‌ها بسیار با ارزش است. در غار خربس، زندگی تنها به همین جفت عقاب‌ها محدود نمی‌شود؛ گونه‌هایی از خفاش‌های دم‌موشی نیز در حفره‌ها و زوایای تاریک زیرزمینی این غار زندگی می‌کنند. این خفاش‌ها نیز از گونه‌های کمیاب و در خطر انقراض هستند، بنابراین حفظ این حیات‌وحش اهمیت بسیاری دارد.

تجمع گردشگران برای بازدید از غار خربس 41385743867


کاربری غار خربس در قشم

گذشته‌ی باشکوه و زیبای غار خربس، با صخره‌های باورنکردنی، روشنایی‌های خیره‌کننده، تالارهای بزرگ و شبکه‌ای از دهلیزها و دالان‌ها، داستان‌هایی از زمان‌های گذشته را برایمان تعریف می‌کند. از این نظر، آشنایی با این مکان از لذت‌هایی خاص برخوردار است. غار خربس به عنوان مکانی مقدس و معبد مهری یا پرستشگاه الهه میترا در گذشته شناخته می‌شد. اما با تغییر آیین‌ها و رفتن مردم به‌سوی آیین زرتشتی، کاربری این غار نیز تغییر کرد و به عنوان مکانی برای نگهداری استخوان‌های مردگان شناخته شد که به “استودان” نیز معروف است.

پس از آن، نقش غار به عنوان پناهگاه مردم بی‌دفاع در معرض حملات دزدان دریایی بود. آنها حفره‌ها و اتاق‌های درون غار را برای ذخیره آب، غذا و سنگ‌های دفاعی ساختند تا بتوانند در صورت حمله، خانواده‌های خود را در این مکان ایمن نگه دارند. اینجا شاید می‌توان قصه‌های همبستگی، همدلی و محافظت را احساس کرد. بنابراین، غار خربس نه تنها یک آثار باستانی است، بلکه یک نماد از مبارزه برای زنده ماندن و همبستگی انسان‌ها در مواجهه با چالش‌های زندگی است.

رفت و آمد گردشگران روی پله های غار خربس 413748373

ارسال دیدگاه