شناخت کامل روستا لافت قشم | تاریخچه + تفریحات + جاذبه های اطراف

1402-03-06
0 دیدگاه
کشتی رانی در آب های زلال اسکله باستانی بندر لافت 4151466312

روستای تاریخی لافت در جزیره قشم، یکی از زیباترین جاهای دیدنی است. این روستا با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد، هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اکو موزه، اسکله باستانی، چاه‌های تلا، ساحل، معماری بی‌نظیر و نخلستان، تنها بخشی از جاذبه‌های این روستا هستند. لافت یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران در سواحل خلیج فارس است و امکان بازدید از جنگل‌های حرا را نیز فراهم می‌کند. این مکان برای تماشای غروب آفتاب و آشنایی با تاریخ قشم بسیار مناسب است. در این روستا، شما قادر خواهید بود در میان گذرگاه‌های تنگ و باریک آن سفری دلپذیر را تجربه کنید.

معماری کویری خونه های روستای لافت با درختان نخل بلند 652652652
معماری سنتی و گلی خانه های روستای لافت

روستای لافت کجاست؟

روستای بندری لافت، یکی از جاذبه‌های دیدنی استان هرمزگان در شمال غربی جزیره قشم قرار دارد. این روستا با مختصات جغرافیایی ۵۵ درجه و پنج دقیقه شرقی طول و ۲۶ درجه و ۵۴ دقیقه شمالی عرض، در شرق جنگل حرا قرار دارد. از لحاظ تقسیمات کشوری، لافت جزء مراکز جمعیتی دهستان سلخ در شهرستان قشم است. این روستا فاصله ۲۲ کیلومتری یا ۲۳ دقیقه را تا قشم دارد و از فرودگاه بین‌المللی قشم ۲۵٫۴ کیلومتر فاصله دارد. اسکله مسافربری شهید ذاکری نیز در فاصله ۵۶ کیلومتری و شهر درگهان در فاصله ۳۵ کیلومتری این روستا قرار دارند. لافت نزدیک‌ترین نقطه به بندر پل در جزیره قشم است و اسکله لافت با خودرو در فاصله هفت کیلومتری آن قرار دارد.

موقعیت جغرافیایی روستای لافت:

  • فاصله با جزیره قشم: ۲۲ کیلومتر
  • فاصله با فرودگاه: ۲۵٫۴ کیلومتر
  • فاصله با اسکله لافت:هفت کیلومتر
آدرس دقیق روستا لافت روی نقشه 54655341563612
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه روستای لافت قشم

روستای بندری لافت با قدمتی به هزاره اول قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و اولین سکونتگاه انسان‌ها در جزیره قشم بوده است. به عنوان مهد تمدن بشری، خلیج فارس و کرانه‌های آن اهمیت بسیاری دارند. این منطقه به عنوان نقطه آغاز کشتیرانی انسان‌ها دریاها شناخته می‌شود. فنقیان، سومریان، بابلیان، ایلامیان، یونانیان و اعراب از اولین گروه‌ها و تمدن‌هایی هستند که در آب‌های خلیج فارس فعالیت کشتیرانی داشتند. کاوش‌های باستان‌شناسان نیز نشان می‌دهد که تمدن از این منطقه آغاز شده است.

بندر لافت در گذشته نقش مهمی در تجارت بین ایران و دولت‌های مختلف ایفا می‌کرد. مردان این روستا با استفاده از لنج‌های بادبانی به کشورهای آفریقایی و هند تجارت می‌کردند. هنوز هم برخی ساکنان سالمند روستای لافت زبان‌های مختلفی را مسلط هستند و نقش مهمی در گسترش اسلام در شبه قاره هند داشته‌اند. در حال حاضر نیز بندر لافت مقصد کشتی‌های بسیاری است و شرایط محیطی ایده‌آلی برای زندگی در آن فراهم است. این روستا امنیت و آرامش را برای مردمان خود فراهم کرده و از گزند دشمنان در امان بوده است.

قدمت روستای بندری لافت قشم : هزاره اول قبل از میلاد مسیح

درختان نخل تنومند بین خونه های روستای لافت 545415141361
معماری کویری خانه های روستای لافت در کنار دریا

معماری روستای لافت قشم

معماری روستای لافت به دلیل وجود بادگیرهای فراوان، به شکل معماری کویری است. در این منطقه با شرایط آب و هوایی دشواری مثل دمای بالا و رطوبت شدید، مردم از سیستم مناطق کویری در ساخت خانه‌هایشان استفاده می‌کنند. بادگیرها ارتفاع بالایی دارند و باد را به داخل خانه هدایت می‌کنند تا هوای خنکی ایجاد شود. معماری کویری در خانه‌ها به شکل اتاق‌های تابستانی و زمستانی حول حیاط مرکزی و با استفاده از نرده‌ها و پنجره‌ها نمایش داده می‌شود. ارتباط بین اتاق‌ها، راهروها و حیاط نیز به شکلی مشخص و زیبا در نظر گرفته شده است.

سبک معماری روستای لافت قشم: معماری کویری

معماری کویری ساختمان های بلند و مدرن در کنار بندر کشتی رانی لافت 5142143613261
نورپردازی چشمگیر آپارتمان های لوکس بندر لافت

تفریحات روستای لافت

گردش در روستای بندری لافت، همراه با تماشای گذرها و خانه‌های محلی، مناره‌های بلند مساجد و استراحت زیر نخل‌های بلند، تجربه‌ای بی‌نظیر است. علاوه بر این، قایق سواری یا قایق موتوری در آب‌های خلیج فارس، بازدید از جزایر اطراف و جنگل‌های حرا، همراه با راهنمای محلی و عکاسی از زیبایی‌های معماری و جاذبه‌های طبیعی، از فعالیت‌هایی است که در این منطقه انجام می‌شود. همچنین، مشاهده کشتی‌های پهلو گرفته در اسکله نیز جزء سرگرمی‌های دیگری است که در روستای لافت می‌توان تجربه کرد.

تفریحات گردشگری روستای لافت:

  • قایق سواری 
  • قایق موتوری
  • بازدید از جزایر اطراف 
  • بازدید جنگل‌های حرا
  • راهنمای محلی
  • عکاسی از زیبایی‌های معماری
قایق سواری در آب های زلال بندر لافت قشم 4156241641
نمایی از قایق و کشتی ها در آب های زلال بندر لافت

جاهای دیدنی روستای لافت قشم

1- جلوه‌گری معماری روستا در بادگیرها

وجود بادگیرهای فراوان در ساختمان‌های روستای لافت، یکی از ویژگی‌های متمایز این روستاست که توجه هر کسی را جلب می‌کند. خانه‌های نزدیک به هم و با نام بندر بادگیرها شناخته می‌شوند و ساختار فشرده و متراکمی دارند. کوچه‌های تنگ و باریک روستا، با تماشای بادگیرهای کوچک و بزرگ، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را به رهگذران می‌بخشند. طراحی تنگی کوچه‌ها و نزدیکی خانه‌ها به یکدیگر، امکان محافظت از رهگذران در برابر تابش نور آفتاب را فراهم کرده و گردشی لذت‌بخش را ارائه می‌دهد. بادگیرهای خانه‌های روستای لافت به شکل دو طرفه یا چهارطرفه ساخته شده‌اند و دارای طرح‌های اسلیمی (گیاهان و ساقه‌های مارپیچ) هستند. این بادگیرها با اندازه بزرگ و زیبا، نسیم دریا را به داخل خانه هدایت می‌کنند و آن را به اتاق لوله، یکی از اتاق‌های خانه، می‌برند. این تزئینات هنری ایرانی برای ساکنان روستا بسیار اهمیت دارند و در حفظ زندگی مهم هستند.

بازسازی بادگیر گنبدی شکل کنار بندر لافت و درختان نخل سبز 526522165412
درختان نخل سبز و بادگیر سنگی گنبدی شکل در روستای لافت

2- بام لافت 

بام لافت، به عنوان اتصال بین بافت قدیمی و جدید روستا، جذابیت بسیاری دارد و یکی از مقاصد محبوب گردشگران است. در این مکان، بازدیدکنندگان می‌توانند زمانی را در نظر بگیرند و به مقایسه چهره دیروز و امروز روستا بپردازند. از بام لافت، از یک سو بادگیرهای قدیمی بر روی خانه‌ها و در نزدیکی خلیج فارس دید می‌شود، در حالی که از سوی دیگر، سازه‌های مدرن و کمتر استفاده‌کننده از بادگیر قابل مشاهده هستند.

آدرس دقیق بام لافت(روی نقشه)

تماشا غروب زیبا خورشید از بام روستای لافت 41521631263
نمایی از غروب دل انگیز و آب های رنگی بندر لافت

3- جنگل حرا

جنگل حرا در قشم، یکی از جاذبه‌های طبیعی برتر ایران و منطقه خلیج فارس است. این جنگل بزرگ با وسعت ۸۲,۳۶۰ هکتار، به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره شناخته شده و در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده است. جنگل حرا محل زندگی متنوعی از پرندگان مهاجر و آبزیان است و برای دیدن آن باید با قایق به آب‌های شور خلیج فارس سفر کنید. در این جاذبه، درختان مانگرو در آب غرق شده و زیبایی و جذابیت بی‌نظیری به منظره می‌بخشند. در این منطقه، پرندگان مهاجری مانند حواصیل بزرگ، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، گیلانشاه، سلیم خاکستری و کاکائی، به همراه انواع گوناگونی از آبزیان، مارهای دریایی و لاک‌پشت‌ها زندگی می‌کنند. همچنین، ۸۰ درصد از آبزیان دریای خلیج فارس در این منطقه تخم‌ریزی می‌کنند. جنگل حرا به دلیل شرایط اکولوژیکی مناسب و بیوتاپ منحصربه‌فرد، برای علاقه‌مندان به طبیعت و پژوهشگران زیست‌محیطی بسیار جذاب است.

آدرس دقیق جنگل حرا (روی نقشه)

انواع پرندگان مهاجر به بندر لافت:

  • حواصیل بزرگ
  • حواصیل هندی
  • کفچه نوک تیز
  • گیلانشاه
  • سلیم خاکستری
  •  کاکائی
قایق سواری گردشگران در جنگل حرا قشم زیر درختان بافته شده 546361261463
قایق سواری و بازدید گردشگران از جنگل حرا قشم

4- قلعه نادری لافت

قلعه نادری لافت، یک بنا بی روح در جنوب روستای لافت است، که محلی کهن و تاریخی است و به عنوان نادرشاهی نیز شناخته می شود. این قلعه با شکل مربعی طراحی شده است و تنها باقیمانده های آن شامل بارو، ۳۰ حلقه آب شیرین، سه برکه آب و دو آب‌انبار قدیمی و چهار برج است. قلعه نادری لافت تنها قلعه ایرانی در جزایر خلیج فارس است و برخی از منابع تاریخی آن را به حدود ۲۵۰ سال قبل باز می‌گردانند، زمانی که لطیف‌خان امیرالبحر نادرشاه برای حفاظت از تنگه خوران دستور ساخت آن را صادر کرد. اما برخی اعتقاد دارند که این قلعه بر پایه های دژهای باستانی قبل از اسلام ساخته شده و تاریخ ساخت آن به سال‌های دورتر بازمی‌گردد.

آدرس دقیق قلعه نادری لافت (روی نقشه)

درب ورودی و دیوارهای در حال تخریب قلعه نادری ها 65261263526
نمایی از درب ورودی سنگی قلعه نادری لافت

5- قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها در کنار گورستان قدیمی روستای لافت یک جاذبه ی دیدنی است. این قلعه در سال ۱۵۰۷ میلادی بنا شده و توسط آلفونسو آلبركرك، دریانورد پرتغالی، ساخته شد. قلعه پرتغالی‌ها در جزایر دهانه خلیج فارس قرار داشت و به پرتغال امکان کسب تسلط بر تجارت دریایی بین هند و اروپا را برای ۱۱۰ سال فراهم کرد. در این مدت، بسیاری از سازه‌های مشابه در جنوب ایران ساخته شدند و باقیمانده‌های آن‌ها هنوز در جزایر خلیج فارس قابل مشاهده هستند. قلعه پرتغالی‌های قشم در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس دقیق قلعه پرتغالی‌ها (روی نقشه)

نمایی از توپ خانه قلعه تاریخی پرتغالی ها 51163221561
توپ خانه سنگ چینی شده رنگی قلعه پرتغالی ها

6- چاه‌های تلا

چاه‌های تلاو یا تلا در روستای لافت یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری هستند. این چاه‌ها با عمق ۳ تا ۶ متر در دامنه بام لافت قرار دارند و برای ذخیره آب باران ساخته شده‌اند. در روستای لافت، در گذشته ۳۶۶ چاه وجود داشته است که آب شیرین، شور، گرم یا سرد داشتند. برخی از این چاه‌ها به نام خواجه کریم یا خواجه کرم شناخته می‌شوند و تامین آب مردم روستا را در طول سال انجام می‌دادند. تاریخ این چاه‌ها به دوره‌های پیش از اسلام و هخامنشی یا ساسانی بازمی‌گردد. امروزه تنها ۳۳ چاه از این تعداد باقی مانده‌اند و هر کدام به شکل و نوع مختلفی شناخته می‌شوند.

آدرس دقیق چاه‌های تلا (روی نقشه)

تعدادی از چاه های تلا قدیمی روستای لافت 5841632156312
نمایی از چاه های تلا سیمانی در روستای لافت

7- زیارتگاه‌های لافت

روستای لافت و مناطق اطراف آن دارای زیارتگاه‌های متعددی هستند. زیارتگاه‌های شیخ موسی، شیخ شمس‌الدین و سید حسن منصور همراه با قبرستان‌ها در این منطقه واقع شده‌اند. همچنین در نزدیکی لافت، جزیره‌ای به نام شیخ اندر آبی قرار دارد. این جزیره در زمان مد دریا برخی قسمت‌هایش غرق می‌شود و خالی از سکنه است. زیارتگاه شیخ اندرآبی در شمال این جزیره واقع شده و برای ماهیگیران و دریانوردان محل مقدسی است.

آدرس دقیق زیارتگاه‌های لافت (روی نقشه)

اسامی زیارتگاه های روستا لافت قشم:

  • زیارتگاه‌های شیخ موسی
  • شیخ شمس‌الدین
  • سید حسن منصور
  • شیخ اندرآبی
زیارتگاه تاریخی با مناره ای بلند در روستای لافت 5213212312
زیارتگاه تاریخی در کنار آب های بندر لافت

8- مساجد روستا

مساجد لافت، هفت مسجد تک مناره است که در مرکز اجتماع روستا قرار دارند و بر اساس شیوه معماری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ساخته شده‌اند. این مساجد نماینده مذهب سنی بومی جزیره هستند. مسجد جامع لافت، که به عنوان مرکز اصلی روستا شناخته می‌شود، در کنار چاه‌های تلا آب‌انبار واقع شده است. همچنین مساجد ابوبکر صدیق، عمر ابن الخطاب، عثمان ذی‌النورین، امیرالمومنین علی، حسین و امام شافعی دیگر مساجد روستای لافت هستند.

آدرس دقیق مساجد روستا (روی نقشه)

معماری مساجد لافت : 

مساجد لافت، به شیوه معماری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ساخته شده‌اند.

مسجد تاریخی مناره دار در کنار بندر لافت با آسمانی دلبر 5263616341
مسجد مناره دار روستای لافت در کنار دریا زلال و آسمانی صاف

9- آب انبارها

آب‌انبارهای روستای لافت با سقف‌های گنبدی و سفیدرنگ، نقش تامین آب شیرین برای مردم روستا را برعهده دارند. این آب‌انبارها با نام برکه‌ها در سواحل جنوبی ایران شناخته می‌شوند و حدود ۳۴ عدد از آن‌ها در روستای لافت و اطراف آن وجود دارد. آب‌انبارها با سقف‌های خاصی که مقاومت در برابر گرمای جنوبی را دارند، از تبخیر آب جلوگیری می‌کنند. برکه سنگی لافت یکی از زیباترین آب‌انبارهای جنوب ایران است که در کنار چاه‌های تلا و قلعه نادری واقع شده است. این آب‌انبار با عمق ۱۰ متر و قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارد. آب باران پس از سرازیر شدن به این برکه به سمت چاه‌ها هدایت می‌شود و آن‌ها را پر می‌کند. برکه سنگی لافت دارای یک دهانه با قطر ۱۲ متر است.

آدرس دقیق آب انبارها (روی نقشه)

قدمت آب انبار روستا لافت :

قدمت آب انبار برکه سنگی روستا لافت قشم:  بیش از ۴۰۰ سال

آب انبار تاریخی در روستای لافت 5463526354126
آب انبار سنگی گنبدی شگل در روستای لافت

10- گورستان‌های تاریخی

برخی از قبرهای این گورستان‌ها با قدمتی بیش از ۱۳۰۰ سال به هزاران سال قبل برمی‌گردند. گورستان لافت کهنه یکی از این گورستان‌ها است و در نزدیکی زیارتگاه سید شمس‌الدین واقع شده است. قبرهای این منطقه براساس تکه‌های شکسته‌شده سنگ قبر، دارای قدمتی بیش از دو هزار سال است. قبرستان دارالمغفره نیز در نزدیکی زیارتگاه سید حسن پسر سید منصور قرار دارد و بازدید از آن را از دست ندهید. بسیاری از قبرها روی آن‌ها کوزه و خمره دیده می‌شود و به طور عمومی هیچ قبری بدون اثری از یک نوع ظرف آبخوری در آن وجود ندارد. این ظروف از کوزه و خمره تا پارچ و تنگ و حتی فلاسک آب، اهمیت آب را در بین مردم منطقه نشان می‌دهند.

آدرس دقیق گورستان‌های تاریخی (روی نقشه)

مقبره های قدمت دار در گورستان های تاریخی روستای لافت 6263126326312
قبرهای تاریخی و قدیمی در گورستان های روستای لافت

11- اسکله باستانی

روستای لافت در منطقه‌ای استراتژیک قرار دارد و به خاطر آب‌های فیروزه‌ای خلیج فارس، اسکله‌های بسیاری در طول تاریخ در این روستا وجود داشته است. اسکله باستانی لافت که با سنگ‌های لبه‌دار ساخته شده است، امروزه هنوز نمادهایی از آن باقی مانده است. این اسکله با قدمتی در حدود هزاران سال و طولی برابر ۱۳۰ متر دارد. کف اصلی آن ضخامتی حدود ۷ متر دارد و دیواره‌های اطراف آن به ارتفاع ۳ متر می‌رسند.

آدرس دقیق اسکله باستانی (روی نقشه)

توضیح اجمالی اسکله باستانی روستای لافت:

  • قدمت اسکله: حدود هزاران سال
  • طول اسکله: ۱۳۰ متر
  • ضخامت کف اسکله: ۷ متر
  • ارتفاع دیواره ها: ۳ متر
کشتی رانی در آب های زلال اسکله باستانی بندر لافت 4151466312
نمایی از کشتی های باربر و ساخمان های لوکس بندر لافت

12- ساحل

ساحل روستای لافت با چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای از خلیج فارس، کشتی‌ها و قایق‌های مختلف، یک مکان استثنایی برای استراحت، آرامش و تجربه ساحلی است. توصیه می‌شود در غروب آفتاب به ساحل روستای لافت سفر کنید و تماشای زیبایی رنگ‌های آسمان در این لحظه خاص را تجربه کنید و یک خاطره‌ی بی‌مثال بسازید.

آدرس دقیق ساحل (روی نقشه)

ساحل نیلگون آب های زلال بندر لافت 146163216312
شب های پراز ستاره و آب های نیلگون ساحل دریا لافت

13- اکوموزه لافت

اکوموزه لافت، اولین موزه اکولوژیک ایران، در قسمت قدیمی روستای لافت و در مقابل بندرگاه واقع شده است. در این موزه می‌توانید زندگی مردم و معماری سنتی لافت را تجربه کرده و با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مردم‌شناسی و طبیعی این منطقه آشنا شوید. یکی از بخش‌های جالب این موزه، اتاقی به نام “بادگیر” است که وارد شده و با کارکرد بادگیر و تأثیر مطبوع آن در ایجاد هوای خنک و خوشایند آشنا می‌شوید.

آدرس دقیق اکوموزه لافت (روی نقشه)

بهترین زمان بازدید از روستای لافت

روستای لافت به دلیل واقع شدن در آب‌های گرم خلیج فارس و نزدیکی به مدار راس‌السرطان، تنها دو فصل معتدل و گرم دارد و سرما در آن حس نمی‌شود. این روستا جزو مناطق گرم و مرطوب تابستانی ایران و مناطق گرم و مرطوب زمستانی است. فصل گرما در لافت حدود هشت ماه طول دارد، از اوایل فروردین تا آبان، و فصل سرما حدود چهار ماه، از اوایل آذر تا اواخر اسفند.

زمان مناسب بازدید از روستای لافت :

  • فصل گرما روستای لافت قشم: اوایل فروردین تا آبان
  • فصل سرما روستای لافت قشم: اوایل آذر تا اواخر اسفند

ارسال دیدگاه