دیدنی های قشم | جاذبه های توریستی و تاریخی + آدرس دقیق

1402-03-02
0 دیدگاه
روستا لاف در کنا ر بندر کشتی رانی لاف 215641524152

قشم، نام یکی از جزایر معروف در خلیج فارس است که در جنوب ایران واقع شده است. این جزیره با طبیعت خاص و مناظر زیبا، جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. قشم یکی از مقاصد معروف برای تفریح و سفر در ایران است. جزیره توریستی قشم به دلیل آب و هوای معتدل، سواحل زیبا، ریف‌ های مرجانی، مناظر صخره‌ ای و پارک‌ های ملی خاص، برای مشاهده طبیعت، غواصی، شنا، شناور سازی و انواع فعالیت‌های دریایی بسیار مناسب است. قشم همچنین مشهور به پلانگ و منطقه حفاظت شده استان هرمزگان است که حیات وحش فراوانی را در بر می‌گیرد.

چکیده جزیره قشم :

جزیره قشم منطقه حفاظت شده هرمزگان و در برگیرنده حیات وحش فراوانی است.

آب های زلال و سواحل جزیره قشم 54665124165
برخورد جریان آب آرام سواحل جریزه قشم به صخره

جاذبه های دیدنی قشم و آدرس

روستای شیب دراز

روستای شیب دراز در جنوب جزیره قشم واقع شده و به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم استان هرمزگان شناخته می‌شود. این روستا در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شهر قشم قرار دارد و از مهم‌ترین بندرگاه‌های جزیره است. با طبیعت زیبا و متنوع خود، شیب دراز همچنین یکی از پرترددترین روستاها در منطقه است. این منطقه به دلیل دارا بودن تنوع گونه‌های جانوری و آبزی، از جمله مقاصدی است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. از سال ۱۳۹۰، روستای شیب دراز به‌عنوان یکی از آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.

فاصله قشم تا روستای شیب دراز:

40 کیلومتر

برای پیدا کردن آدرس دقیق روستای شیب دراز روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

روستای شیب دار در جزیره قشم 63848637436768

بازار درگهان

بازار قدیم درگهان، یک بازار سنتی در قلب شهر قشم است که از تودرتوی کوچه‌ها و راهروها تشکیل شده است. این بازار مرکز فروش عمده لباس و لوازم آرایشی است، که در ایام نوروز به‌خصوص، فروشندگان اجناس خود را به صورت تکی نیز عرضه می‌کنند. اگر به دنبال خرید اجناس با قیمت مناسب هستید، بازار قدیم درگهان بهترین مقصد است.

آدرس بازار درگهان:

استان هرمزگان، جزیره قشم، درگهان، میدان انقلاب، بازار درگهان

برای پیدا کردن آدرس دقیق بازار درگهان روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

پاساژ مروارید بازار درگهان جزیره قشم 68748634763

دره تندیس ها

دره تندیس‌ها یکی از جاذبه‌های ژئوپارک قشم است، که در مرکز جزیره واقع شده و به دلیل پدیده‌های زمین‌شناسی خاصی که دارد، بسیار مورد توجه است. این دره در فاصله حدود ۵٫۵ کیلومتری از روستای طبل و نزدیک به جنگل حرا قرار دارد. بازدید از این دره واقع در این ژئوپارک، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از طبیعت و زمین‌شناسی جزیره قشم خواهد بود.

موقعیت مکانی دره تندیس ها:

5/5 کیلومتری روستای طبل و نزدیکی جنگل حرا

برای پیدا کردن آدرس دقیق دره تندیس ها روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

ساحل نقره ای

ساحل نقره‌ای یکی از جاذبه‌های طبیعی جنوب ایران است، که با شن‌های مشکی و نقره‌ای خود، هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. اما به دلیل جابه‌جایی شن‌ها توسط گردشگران، دسترسی مستقیم به این ساحل ممنوع شده است. اما مسافران می‌توانند از دور و از روی لنج یا کشتی این زیبایی طبیعی را تماشا کنند.

آدرس ساحل نقره ای:

استان هرمزگان، جزیره قشم، جزیره هنگام، ساحل نقره‌ای

برای پیدا کردن آدرس دقیق ساحل نقره ای روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

ساحل نقره ای جزیره هنگام در قشم 64666463645

سیتی سنتر قشم

جزیره قشم، یکی از مقاصد تجاری و گردشگری برجسته جنوب کشور است. مرکز خرید سیتی سنتر، در قلب شهر قشم واقع شده و با طراحی مدرن و چشم‌انداز زیبای دریا، یکی از مقصدهای پرطرفدار برای خرید و تفریح محسوب می‌شود. این مجتمع با فضای آزاد و وسعت بالا، یکی از بزرگترین مراکز تجاری و تفریحی منطقه است و فرصت‌های شغلی بسیاری را فراهم می‌آورد.

آدرس سیتی سنتر قشم 1: هرمزگان، جزیره قشم، شهر قشم، پایین‌تر از میدان امام قلی خان، سیتی سنتر قشم 1
آدرس سیتی سنتر قشم 2: هرمزگان، جزیره قشم، شهر قشم، بلوار دریا، سیتی سنتر قشم 2
شماره تماس: ۰۷۶۳۵۲۴۳۱۹۱

برای پیدا کردن آدرس دقیق سیتی سنتر قشم روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

سیتی سنتر جزیره قشم 63846485638

مقبره بی بی مریم

نمونه‌ای از معماری قدیمی است که به عصر حکومت سلجوقیان برمی‌گردد. مقبره بی‌بی مریم با الگوهای معماری عمارت‌های سلجوقی دارای شاخه‌ها، کوچه‌ها و اتاق‌های متعدد است. این آرامگاه با استفاده از سنگ‌های محلی و باکیفیت ساخته شده است و معماری آن شامل طرح‌های هنری، ضریح و نمای دیوارها است. نمای بیرونی مقبره با طرح‌های هنری و سنگ‌های با کیفیت مزین شده است و جلوه‌ای زیبا و بی‌نظیر را ایجاد می‌کند. بنا به داخل مقبره وارد شده و درون آن با شاخه‌بندی‌های زیبا و سنگ‌های تزئینی مواجه می‌شوید. اتاق‌ها و کوچه‌های درون مقبره با کاربرد نورپردازی مناسب و توجه به جزئیات طراحی شده‌اند.

مقبره بی بی مریم مربوط به کدام عصر است؟

قدمت مقبره بی بی مریم مربوط به دوره سلجوقیان است.

برای پیدا کردن آدرس دقیق مقبره بی بی مریم روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

مقبره تاریخی بی بی مریم قشم با گل های طبیعی 5416541654156
مقبره بی بی مریم جاذبه کهن جزیره قشم

جزایر ناز

یکی از جاهای دیدنی قشم، جزایر ناز است این جزایر دارای دیواره‌ های صخره‌ ای و یک وسعت حدود سه هکتار هستند. اما ویژگی منحصر به‌ فرد این جزایر، این است که می‌ توان با خودرو یا پیاده‌ روی به داخل آنها وارد شد و تا حدود یک کیلومتر داخل آب‌ های آنها را طی کرد. این امکان به دلیل شرایط جزر ممکن می‌شود و همین امر باعث شده است که جزایر ناز به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی و جذاب قشم شناخته شوند. جزایر ناز فاصله حدود ۲۲ کیلومتری از قشم دارند.

فاصله جزیره ناز تا قشم:

جزایر ناز فاصله حدود ۲۲ کیلومتری از قشم دارند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق جزایر ناز روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

آب های زلال جزایر ناز قشم 4152251521632563
سواحل آبی و آرام جزایر ناز در نزدیکی جزیره قشم

بام قشم

بام قشم یکی از معابد تاریخی و مذهبی مهم در جزیره قشم در جنوب ایران است. این معبد در قسمت جنوبی جزیره واقع شده و بر فراز تپه‌ ای قرار دارد که از بام‌ های سنگی تشکیل شده است. بام قشم به دلیل معماری زیبا و قدمتی که به قرون وسطی بازمی‌گردد، جذب بازدیدکنندگان زیادی می‌شود. معماری بام قشم شامل یک بنای بلند و استوار است که از سنگ‌های محلی ساخته شده است. در ساختار بام قشم از ترکیباتی مانند سنگ‌های آهک و گچ استفاده شده است که به معماری منحصربه‌فرد و زیبایی به آن می‌بخشد. بام قشم دارای طرحی هندسی پیچیده است که شامل تراش‌های هنری، نقوش و نمادهای مذهبی است. این تراش‌ها و نقوش با دقت بالا و با استفاده از فنون معماری کلاسیک و هنرهای دستی ایجاد شده‌اند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق بام قشم روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

درباره بام قشم:

بام قشم به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در شب در جزیره قشم شناخته می‌شود.

بام زیبای قشم همراه با آسمان آبی دلبر 5465263526352
درخشش معبد قدیمی معروف به بام قشم سوار بر ابرها

روستا و بندر لافت

روستای لافت، یک روستای تاریخی و کهن در قسمت شمال غربی جزیره قشم واقع شده است که برخلاف سایر روستاها، دارای ویژگی‌های منحصربه‌ فردی است. یکی از ویژگی‌ های منحصربه‌ فرد این روستا، معماری منازل مسکونی آن است که همگی دارای حیاط مرکزی و سازه‌های بادگیر هستند. به همین دلیل، لافت به عنوان بندر بادگیرها شهرت یافته است. علاوه بر آن، روستا دارای آثار تاریخی دیگری نیز است که شامل قلعه نادری، قلعه پرتغالی، گنبد مدون و قبرستان با سنگ‌نبشته‌هایی به قدمت هزار سال است. این آثار تاریخی بر روی روستا جذابیت اضافه کرده و آن را به یکی از مقاصد گردشگری و دیدنی در جزیره قشم تبدیل کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: شناخت کامل روستای لافت

آثار تاریخی روستای لافت :

  • قلعه نادری
  • قلعه پرتغالی
  • گنبد مدون
  • قبرستان
  • سنگ نبشته

برای پیدا کردن آدرس دقیق بندر لافت روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

روستا لاف در کنا ر بندر کشتی رانی لاف 215641524152
ساختمان های لوکس روستا لافت نزدیکی سواحل آبی بندر لافت

سد گوران

سد گوران در رودخانه گوران واقع شده و به منظور تأمین آب آشامیدنی، آبیاری و تولید انرژی برق ساخته شده است. ساخت سد گوران قشم به منظور مدیریت و بهره‌ برداری بهینه منابع آبی جزیره قشم انجام شده است. سد گوران قشم دارای مخزنی با ظرفیت ذخیره 35 میلیون مترمکعب آب است و به عنوان یکی از منابع آب شیرین جزیره قشم بسیار اهمیت دارد. هدف اصلی ساخت این سد، تأمین آب شیرین برای مصرف آبیاری زمین‌های کشاورزی در جزیره قشم بوده است.

برای پیدا کردن آدرس دقیق سد گوران روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

 سدگوران پوشیده از بوته های درختی 15124211263
آب روان و صخره مستحکم سد گوران

روستای توریان

این روستا با وجود زمین‌های کشاورزی پربار، به ویژگی‌های منحصربه‌ فرد خود شهرت یافته است. توریان با زمین‌های کشاورزی وسیع که به کاشت گل آفتابگردان و نخلستان‌های متعدد اختصاص داده شده است، منظره‌ای خیره‌کننده و دلنشین را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. خانه‌های این روستا از سنگ و آجر ساخته شده‌اند و دارای سقف‌ های سنتی کاشی‌ بندی شده و نماهای زیبا و منحصربه‌ فردی دارند. همچنین، در برخی از خانه‌ ها از قوس‌ ها و ستون‌ های چوبی استفاده شده است. این معماری سنتی و زیبا باعث شده تا روستای توریان یکی از مکان های تفریحی قشم است که گرشگران را به خود جذب میکند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق روستای توریان روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

گورستان قدیمی در روستای باستانی توریان 9902133
سازه ی سنگی وقدیمی در گورستان روستای توریان احاطه شده با درختان کهن سال

کارگاه لنج سازی گوران

جزیره قشم یکی از مقاصد دیدنی استان هرمزگان است، جایی که می‌توانید دیدنی‌های شگفت‌انگیزی را تجربه کنید، از جمله کارگاه‌های لنج‌سازی بومی که یکی از بزرگترین صنایع دستی ایران است. روستای گوران نیز به عنوان مرکز اصلی ساخت لنج‌های سنتی در ایران شناخته می‌شود و دارای بندر تاریخی و آثار تاریخی متنوعی است. کارگاه‌های لنج‌سازی در نزدیکی بندر گوران، لافت و شهر صنعتی کاوه واقع شده‌اند که جزء جاذبه‌های گردشگری این جزیره محسوب می‌شوند.

آدرس کارگاه لنج سازی قشم:

روستای لافت، بندر گوران، شهر صنعتی کاوه

برای پیدا کردن آدرس دقیق کارگاه لنج سازی گوران روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

کارگاه لنج سازی در جزیره قشم 58743487468

درخت انجیر معابد

درخت انجیر معابد یا درخت لور، یکی از شگفت‌انگیزترین رستنی‌های مناطق حاره جزایر خلیج فارس است. این درخت با تاجی بزرگ و ریشه‌های هوایی، همواره سبز و میوه‌های خوشمزه‌ای تولید می‌کند. یکی از زیباترین نمونه‌های این درخت در روستای تم سینتی قرار دارد و میتوانید از دیدن آن لذت ببرید.

برای پیدا کردن آدرس دقیق درخت انجیر معابد یا درخت نور روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

درخت انجیر معابد یا درخت لور 3684863484

کاسه سلخ

کاسه سلخ، یک منطقه فراوان و بی‌نهایت منحصربه‌فرد در جنوب ساحلی جزیره قشم واقع شده است. این منطقه با مساحتی بیش از ۳۵ کیلومتر مربع شهرت یافته است و به علت خاصیت درمانی چشمه گوگرد و وجود هزاران تپه کوچک و بزرگ با شکل مخروطی، تبدیل به یک جاذبه دیدنی فوق‌العاده شده است. کاسه سلخ بخشی از جزیره قشم است که بدون پوشش گیاهی بوده و فضایی بسیار منحصربه‌فرد را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. چشمه گوگردی که خواص درمانی دارد و هزاران تپه کوچک و بزرگی که به دلیل فرسایش و گذر زمان شکل گرفته‌اند و به صورت ماهورهای تداخلی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق کاسه سلخ روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

بازدید گردشگران از کاسه سلخ 145612652652
بازدید گردشگران از جاذبه ی گردشگری و باستانی کاسه سلخ

تنگه عالی محمد

تنگه عالی‌ محمد یک آبگیر بزرگ و دریایی است که در شمال شرقی جزیره قشم واقع شده است و طول تقریبی آن حدود ۹۵ کیلومتر است. این تنگه باعث ایجاد تقاطعی بین دریای عمان و خلیج فارس می‌شود و به‌ عنوان یک ممر اقتصادی مهم در منطقه شناخته می‌شود. تنگه عالی‌ محمد دارای آبهایی آرام و صاف است که در آن می‌توان انواع فعالیت‌های آبی از قبیل قایقرانی، شنا، ماهیگیری و عکاسی زیرآبی را انجام داد. همچنین، در سواحل تنگه، جزایری زیبا و پر از خرابه‌های تاریخی وجود دارد که مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند.

تفریحات تنگه عالی محمد :

  • قایقرانی
  • شنا
  • ماهیگیری
  • عکاسی زیرآبی
تنگه عالی محمد 51252163225
تنگه عالی محمد، تنگه صخره ای و سنگی قشم

غار نمکدان

غار نمکدان پدیده‌ای طبیعی و بسیار زیبا است که در ۹۰ کیلومتری جزیره‌ی قشم قرار دارد. به دلیل وجود توده‌های نمکی غنی در داخل آن، شهرت و منحصربه‌ فردی دارد. در واقع، این غار یک معدن نمک طبیعی است که برای استخراج نمک بهره‌برداری می‌شود. دیواره‌های غار از نمک خالص ساخته شده‌اند و تشکیلات زیبا و غریبه‌ای را در غار ایجاد می‌کنند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق غار نمکدان روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

غار نمکدان سفید پوش و بازید گردشگران 56526565645
غار نمکدان، غار تاریخی و باستانی قشم

قلعه پرتغالی ها

این قلعه با نام قلعهٔ پرتغالی‌ها معروف است زیرا در زمان حکومت پرتغالی‌ها در خلیج فارس بنا شده است. در قرن ۱۶ میلادی یک دریانورد به نام “آلفونسو آلبرکرک” دستور ساخت قلعه پرتغالی را داد و در طول زمان بارها تعمیر و بهسازی شده است. قلعه پرتغالی‌ها ساختاری قوی و استوار است که به صورت مستطیل شکل طراحی شده است. دیوارهای ضخیم و برج‌های دفاعی در اطراف قلعه وجود دارد که در گذشته برای مقابله با تهدیدات نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. دروازه‌های بزرگ و آجری و راه‌ روهای داخلی قلعه نیز جزئی از معماری آن محسوب می‌شوند.

قلعه پرتغالی ها به دستور چه کسی ساخته شد؟

 دستور آلفونسو آلبرکرک 

برای پیدا کردن آدرس دقیق قلعه پرتغالی ها روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

نمای بیرون قلعه تاریخی پرتغالی ها 2563526352635263
قلعه پرتغالی های ساخته شده در دوران حکومت پرتغالی ها

تنگه چاهکوه

در منطقه‌ای که در فاصله ۷۰ کیلومتری قشم و در نزدیکی روستای چاهوی شرقی قرار دارد، یک تنگه جالب و زیبا به نام “تنگه چاهکو” قرار دارد. این تنگه مشهور به دلیل وجود حفره‌ها، دالان‌ها و تشکیلات غیرمعمول و عجیب است که آن را به یک مقصد دیدنی تبدیل کرده است. نام تنگه “چاهکو” به خاطر وجود چندین چاه حفر شده در ابتدای آن است که به منظور جمع‌آوری و نگهداری آب باران در گذشته توسط مردم روستا حفر شده بودند. فرسایش طولانی مدت سنگ‌های رسوبی باعث شده است که این تنگه یک عمق تا ۱۰۰ متر را به خود بگیرد. حفره‌ ها، بافت سنگ‌ها و دالان‌های شگفت‌ انگیز در تنگه چاهکو، هر بیننده‌ای را به تحسین و شگفتی می‌اندازد.

بررسی اجمالی تنگه چاهکوه:

  • عمق: 100 متر
  • فاصله تا جزیره قشم: ۷۰ کیلومتر

برای پیدا کردن آدرس دقیق تنگه چاهکوه روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

کوه های طبقه ای تنگه چاهکوه و آب های زلال 4565656565
صخره های طبقه ای تنگه چاهکوه در نزدیکی روستا چاهکوه

دره ستارگان

به علت اثرات باران، رگبارها و باد، در جزیره قشم یک دره به نام “دره ستارگان” شکل گرفته است که حدود دو میلیون سال قدمت دارد. این دره ناشی از فرسایش خاک، سنگ و ماسه است و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهور و دیدنی قشم شناخته می‌شود. ساکنان محلی باور دارند که این دره به علت برخورد ستارگان با زمین شکل گرفته است، بنابراین به آن “دره ستارگان” می‌گویند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از دره ستارگان روی لینک مربوطه کلیک کنید.

برای پیدا کردن آدرس دقیق دره ستارگان روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

کوه های رنگی دره ستارگان 5146526526152
دره ستارگان ساخته شده با فشار باران و رگبار

غار خربس

درهٔ خربس یک غار باستانی در جزیره قشم است که در فاصلهٔ ۱۵ کیلومتری جنوب جزیره قرار دارد. این غار، متعلق به دوران مادها است و از اثر چین‌خوردگی‌های رشتهٔ کوه‌های زاگرس به وجود آمده است. یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم و جذاب در منطقه قشم است. غار خربس به دلیل معماری منحصربه‌فرد و رمزآلود خود، توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. در داخل غار، می‌توان الگوهای هنری و سنگ‌های منحصربه‌فرد را مشاهده کرد که به‌طور خاص زیبا و جالب هستند. این غار به عنوان پرستشگاه مهر و الههٔ میترا نیز شناخته شده است.

نظریه شایع غار خربس:

برخی نظریات بر این است که در گذشته برای نگهداری استخوان‌های مردگان و یا به‌عنوان پناهگاهی در هنگام حمله دزدان دریایی استفاده می‌شده است.

برای پیدا کردن آدرس دقیق غار خربس روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

نمای بیرون غار خربس بافت قدیمی 51562635652
غار قدیمی خربس با محوطه سازی چشمگیر

جنگل‌ های دریایی حرا

قطعاً یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای جزیره قشم، جنگل‌های دریایی حرا با وسعتی حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع است که درختان آن در آب‌های شور رشد کرده و هنگام وقوع پدیده مد، تا گلوگاه درون آب می‌روند. ویژگی‌ منحصربه‌فرد درختان حرا این است که آب را تصفیه و شیرین می‌کنند. به فاصله ۶۰ کیلومتری از غرب جزیره می‌توانید جنگل‌های حرا را ببینید که عمرشان به ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال می‌رسد. جنگل‌های حرا، زیستگاه پرندگان مهاجری چون فلامینگو و پلیکان هستند که فصل‌های سردتر سال را برای مهاجرت به این جزیره انتخاب می‌کنند. انواع خزندگان، ماهی‌ها و لاک‌پشت‌ها هم در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند. قایق‌ سواری در جنگل‌ های حرا یکی از بهترین تفریحات قشم به شمار می‌رود.

برای پیدا کردن آدرس دقیق جنگل‌ های دریایی حرا روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

حیوانات جنگل های دریایی حرا :

  • پرندگان : فلامینگو و پلیکان
  • انواع خزندگان، ماهی ها، لاکپشت ها
جنگل های دریایی حرا و آب های زلال 46565656565
سواحل آرام در نزدیکی درختان جنگل‌ های دریایی حرا

آب‌ انبار بی بی

این آب‌انبار در روستای بی بی قشم واقع شده و به عنوان یکی از نمادهای مهم تاریخی و فرهنگی منطقه شناخته می‌شود. قدمت آب انبار بی بی قشم به قرون وسطی برمی‌گردد و بر اساس منابع تاریخی، حدود ۷۰۰ سال قدمت دارد. این آب‌انبار در طول زمان بارگذاری و تعمیراتی را تجربه کرده است، اما معماری و ساختار اصلی آن حفظ شده و به نمایش درآمده است.

برای پیدا کردن آدرس دقیق آب‌ انبار بی بی روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

قدمت آب انبار بی بی:

بیش از 700 سال

نمای بیرون آب انار بی بی پوشیده از درخت 4652652652
سازه باستانی آب‌ انبار بی بی با محوطه سازی طبیعی

گورستان‌ های تاریخی قشم

یکی از گورستان‌های مهم قشم، گورستان تالاب چاهک است. این گورستان در منطقه‌ی چاهک واقع شده و دارای مجموعه‌ای از مزارهای سنگی است که به دوره‌ی ساسانیان (حدود ۱۷۷ تا ۳۳۶ میلادی) تعلق دارد. این مزارها دارای سنگ‌های قبری و تزئیناتی هستند که به نمونه‌های خاصی از هنر سنگ‌بری معروفند.

گورستان مدور شرب هم یکی از گورستان‌های تاریخی قشم است. این گورستان در منطقه‌ی شرب قرار دارد و مجموعه‌ای از قبرهای سنگی را در بر می‌گیرد که به دوره‌ی اشکانیان (حدود ۲۰۰ تا ۲۲۲ میلادی) تعلق دارند. قبرها دارای طرح‌ها و نقوشی هستند که نمایانگر اهمیت فرهنگی و هنری این دوره در قشم می‌باشند.

گورستان حاجیلار هم در قشم قرار دارد و به دوره‌ی قاجار تعلق دارد. این گورستان شامل مجموعه‌ای از قبرها با نمای زیبا و تزئینات معماری است که به اعضای خاندان حاجیلار، معروف به “خاندان سیفال“، تعلق دارند. این قبرها با استفاده از آجر و سنگ‌های محلی ساخته شده و معماری آن‌ها هنر و ذوق فرهنگ قاجار را نشان می‌دهند.

نام گورستان های قدیمی قشم:

  • گورستان تالاب چاهک : دوران ساسانیان
  • گورستان مدور شرب : دوران اشکانیان
  • گورستان حاجیلار : دوران قاجار
آثار تاریخی گورستان قدیمی قشم 034566
دست نوشته های باستانی و تاریخی گورستان های قدیمی قشم

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم، یکی از نقاط جذب طبیعی مهم در خلیج فارس است و شامل جنگل دریایی حرا و چندین پدیده زمین‌شناسی منحصربه‌فرد است. در سال ۲۰۰۶، این ژئوپارک به عنوان اولین ژئوپارک خاورمیانه و ایران توسط یونسکو شناخته شد. مساحت این ژئوپارک حدود ۳۰ هزار هکتار در غرب جزیره قشم قرار دارد و به روستای طبل، کانی و گوری نیز نزدیک است. این منطقه شامل تنوع گیاهی و جانوری غنی، سواحل زیبا و دیدنی، مجسمه‌ها و نقش‌برجسته‌های طبیعی، کوه‌های فوق‌العاده زیبا و چین‌خوردگی‌ها و ستون‌هایی که به دلیل فرسایش ایجاد شده‌اند، است. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند ژئوپارک قشم یک مقصد دیدنی باشد. این ژئوپارک شامل ۲۵ سایت گردشگری است که دره ستارگان، بام قشم، تنگه چاهکوه، گنبد نمکی و… از جمله مکان‌های دیدنی آن هستند.

مکان های دیدنی ژئوپارک قشم : 

  • دره ستارگان
  • بام قشم
  • تنگه چاهکوه
  • گنبد نمکی

برای پیدا کردن آدرس دقیق ژئوپارک قشم روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

آب های زلال ژئو پارک قشم 4545465656
صخره های سنگی و آب زلال ژئوپارک قشم

پارک کروکودیل قشم

پارک کروکودیل‌ها یا پارک نوپک یکی از جاذبه‌های قشم است و بزرگ‌ترین پارک کروکودیل در خاورمیانه محسوب می‌شود. این پارک به‌عنوان منبع اطلاعاتی جانورشناسی در زمینه کروکودیل در کشور و تنها مرکز پرورش و نگهداری کروکودیل در خاورمیانه شناخته می‌شود. در پارک نوپک می‌توانید بزرگترین کروکودیل‌های ایران را ببینید و با نحوه زندگی، تخم‌گذاری، پرورش نوزادان و تغذیه آن‌ها آشنا شوید. همچنین در این پارک می‌توانید انواع دیگر خزندگان، پرندگان و آبزیان را نیز مشاهده کنید و از بازدید از آن‌ها لذت ببرید.

انواع دیگر حیوانات موجود در پارک کروکودیل قشم:

خزندگان، پرندگان و آبزیان

برای پیدا کردن آدرس دقیق پارک کروکودیل قشم روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

پارک کروکودیل در جزیره قشم 637463874638

چاه های تلا

آب، عنصری مهم و مقدس در زندگی انسان‌هاست، که در فرهنگ و تاریخ ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. تلاش‌های برای حفظ و بهره‌برداری از آب، همچنین نقش آب در شعر و ادبیات ایرانی، همواره به زندگی‌سازی و رفاه بشر اهمیت داده است. در معماری ایرانی نیز، آب به‌عنوان عنصری مهم در طراحی فضاها به‌کار می‌رود. قشم، با طبیعت بی‌نظیر و متنوع خود، به‌عنوان جزیره عجایب هفت‌گانه شناخته می‌شود و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد.

آدرس چاه های تلا جزیره قشم:

هرمزگان، جزیره قشم، روستای لافت

برای پیدا کردن آدرس دقیق چاه های تلا در قشم روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

چاه های تلا در جزیره قشم 5384366336

پارک زیتون قشم

پارک زیتون قشم با طراحی شگفت‌انگیز و فضاهای آلاچیقی زیبا، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در قشم است. واقع در نزدیکی سیتی سنتر ۱، این پارک امکانات زیادی از جمله فعالیت‌های تفریحی، فرهنگی و ورزشی، سینمای چهار بعدی، زمین اسکیت، مسیرهای دوچرخه‌سواری، زمین فوتبال، قهوه‌خانه و کافی‌شاپ را به مخاطبان ارائه می‌دهد. همچنین، وجود ساحل زیبا در این پارک، جذابیت ویژه‌ای به آن می‌بخشد.

امکانات پارک زیتون قشم:

سینمای چهار بعدی، زمین اسکیت، مسیرهای دوچرخه‌سواری، زمین فوتبال، قهوه‌خانه و کافی‌شاپ

برای پیدا کردن آدرس دقیق پارک زیتون قشم روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

پارک زیتون در جزیره قشم 65836874368

آکواریوم جزیره قشم

آکواریوم جزیره قشم، یا با نام محلی “آکواریوم پروانه طلایی قشم”، یکی از جاذبه‌های تفریحی بارز این جزیره است. واقع در زیرزمین مجتمع چهار طبقه سیمرغ، این آکواریوم با نمایش ۱۸۰ نوع آبزی منحصربه‌فرد از آب‌های دریای سرخ، از جمله مجستیک، امپراتور و بلورینگ، بازدیدکنندگان را مسحور می‌کند.

چند نوع آبزی در آکواریوم جزیره قشم وجود دارد؟

180 نوع آبزی از آب‌های دریای سرخ، از جمله مجستیک، امپراتور و بلورینگ

برای پیدا کردن آدرس دقیق آکواریوم جزیره قشم روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

قبرستان روستای تم سنیتی

قبرستان روستای تم سنیتی در جزیره قشم یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد است. در این قبرستان، تعداد زیادی از قبرها با سنگ‌نوشته‌هایی شبیه به سایر گورستان‌های منطقه بر آراسته شده‌اند. بر اساس باورهای محلی، تاریخچه‌ی این قبرها به ۹۰۰ سال پیش برمی‌گردد. بسیاری از این قبرها به‌طور کامل زیر خاک مدفون شده‌اند و تنها بخش‌های کوچکی از آن‌ها به دلیل فرسایش خاک قابل مشاهده است. در این مکان، یک زیارتگاه قدیمی و مخروبه به همراه یک گنبد نیز وجود دارد، اما اطلاعات دقیق درباره‌ی آن در دسترس ما نیست. تنها برخی از مردم محلی آن را به خواجه بو اخیر نسبت می‌دهند.

تاریخچه‌ی قبرهای قبرستان روستای تم سنیتی:

900 سال پیش

برای پیدا کردن آدرس قبرستان روستای تم سیتی روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

قبرستان روستای تم سیتی در جزیره قشم 848646746

ارسال دیدگاه