دره ستارگان کجاست | امکانات تفریحی + بهترین زمان سفر

1402-03-14
0 دیدگاه
صخره های رنگی شکافته شده دره ستارگان 51561263521621

دره ستارگان، یک پدیده زمین‌ شناسی منحصربه‌فرد است که در قشم واقع شده و بیش از دو میلیون سال قدمت دارد. این دره با مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌های عظیم و دیواره‌های بلند، جذابیت و اسرارآمیزی دارد. دارای لایه‌ها و حفره‌های داخلی است که هوا به راحتی وارد آن‌ها می‌شود. دره ستارگان به عنوان بخشی از ژئوپارک قشم، در میراث یونسکو ثبت شده است. این دره به عنوان یکی از جاذبه های توریستی قشم شناخته می‌شود و گردشگران زیادی از سراسر جهان به آن سفر می‌کنند.

قدمت دره ستارگان قشم: بیش از دو میلیون سال

صخره های مستحکم دره ستارگان 45156165263
صخره های مستحکم دره ستارگان سوار بر دریای ابر

دره ستارگان کجاست؟

دره ستارگان در قسمت شمالی جزیره قشم و در نزدیکی روستای برکه خلف قرار دارد. این دره زیبا در فاصله پنج کیلومتری ساحل جنوبی جزیره قرار گرفته است و بهترین منظره‌های فرسایش در قشم را ارائه می‌دهد.

آدرس دره ستارگان قشم 574656541653132
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

دره ستارگان؛ پدیده طبیعت

دره ستارگان یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها در ژئوپارک قشم در استان هرمزگان است و به آن “استاله کفته” یا “استار افتیده” می‌گویند. مردم محلی باور دارند که این دره در اثر برخورد یک شهاب سنگ با زمین شکل گرفته است و به همین دلیل آن را ستاره افتاده می‌نامند. واقعیت این است که این ژئوسایت بی‌نظیر در اثر عوامل فرسایشی مانند آب، باد و فشارهای وزنی به وجود آمده است. شکل‌های هندسی دره ستارگان از جنس ماسه، سنگ و سیمان آهکی است.

دیواره‌های دره ستارگان از دو جنس متفاوت تشکیل شده‌اند. لایه زیری، لایه‌ای ضخیم و نرم به رنگ کرم تا خاکستری روشن است، در حالی که لایه رویی لایه‌ای سفت و سخت به رنگ سفید تا خاکستری تیره است. لایه زیری سریعاً تحت تأثیر فرسایش قرار می‌گیرد، اما لایه رویی با عملکردی مانند یک سپر، لایه زیری را در برابر فرسایش حفظ می‌کند. در نقاطی که لایه رویی آسیب دیده است، فرسایش به سرعت بیشتری رخ می‌دهد و به شکل‌گیری شکاف‌ها و دره‌های کوچک منجر می‌شود.

جنس دیواره دره ستارگان قشم:

  • لایه زیری؛ لایه‌ای ضخیم و نرم به رنگ کرم تا خاکستری روشن
  • لایه رویی؛ لایه‌ای سفت و سخت به رنگ سفید تا خاکستری تیره
صخره های رنگی شکافته شده دره ستارگان 51561263521621
صخره های رنگی ساخته شده از آب و باد

جن؛ در دره ستارگان

بر اساس افسانه‌های محلی، دره ستارگان در قشم محل سکونت اجنه و ارواح است که شب‌ها در آن حضور دارند. مردم باور دارند که صداهای غیرطبیعی که در شب از این دره می‌شنوند، ناشی از فعالیت این موجودات است و به همین دلیل توصیه می‌کنند که گردشگران در شب وارد این دره نشوند. با این حال، محققان زمین‌شناسی توضیح می‌دهند که دلیل این صداها، تلاطم باد در روزنه‌ها و حفره‌های بسیاری در صخره‌ها است که هنگام عبور باد از آنها، صداهای خاصی تولید می‌شود.

پدیده طبیعی جن در دره ستارگان 5454163526352
پدیده باشکوه جن در صخره های دره ستارگان

دره ستارگان در شب

دره ستارگان با صخره‌های خیره‌کننده و مرموز خود، به گردشگران سکوت و آرامش می‌بخشد. در شب‌های مهتابی، سکوت همه جا را فراگرفته و آسمان پر از ستاره‌های در دسترس به نظر می‌رسد. در این دره، ستاره‌ها به شدت فراوان هستند و در شب‌های بیابانی، به‌ندرت می‌توانید تعداد آنها را شمارش کنید. بسیاری از تندیس‌ها در این دره از خاک ساخته شده‌اند و یادآور مناظر کویری هستند. علاوه بر اعتقادات محلی، گردشگران می‌توانند شب‌های خوشایندی را در این دره تجربه کنند.

ستاره های بیشمار در شب های با صفا دره ستارگان 845416416312
هزاران ستاره سوار بر صخره های دره ستارگان قشم

امکانات تفریحی دره ستارگان

1- موزه سنگ

موزه سنگ در ساختمان پذیرمان دره واقع شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند با دیدن آن، نمونه‌های متنوعی از سنگ‌ها و کانی‌های جزیره‌های قشم، هرمز و لارک را ببینند و اطلاعات بیشتری درباره زمین‌شناسی این منطقه کسب کنند.

آثار موزه سنگ دره ستارگان : 

در این موزه، 48 نمونه از سنگ‌ها، کانی‌ها و سنگواره‌هایی که از جزیره هنگام، هرمز و لارک به دست آمده‌اند، به نمایش گذاشته شده‌اند.

2- روستای برکه خلف

روستای برکه خلف که به عنوان تمیزترین روستای قشم شناخته می‌شود، در نزدیکی دره ستارگان واقع شده است. در این روستا، به دلیل تلاش زنان محلی، زباله‌ها به‌سختی پیدا می‌شود؛ زیرا هفته‌ای یک یا دو بار کل روستا تمیز می‌شود. همچنین، در گوشه‌ای از روستا، مجموعه‌ای از لباس‌های سنتی و هنر دست زنان جزیره نگهداری می‌شود که علاوه بر فروش، اجاره نیز امکانپذیر است.

آپارتمان های لوکس در کنار بندر روستا برکه خلف 51462562621
سازه های مجلل روستا برکه خلف در کنار بندر کشتی رانی

3- شترسواری

در محوطه دره ستارگان، شما می‌توانید از شترسواری لذت ببرید. با پرداخت هزینه‌ای، گردشگران می‌توانند از شترسواری در این منطقه لذت ببرند.

شتر سواری در دره ستارگان 4566526323
شترهای تزیین شده با وسایل سنتی محصولات قشم

4- خرید صنایع دستی

در دره ستارگان یک غرفه کوچک وجود دارد که محصولات صنایع دستی محلی، از جمله آثار ساخته شده از صدف و گوش ماهی، لوازم تزیینی و غیره را به عنوان یادگاری ارزشمند برای خریداری در اختیار شما قرار می‌دهد. این محصولات دست‌ساز به‌عنوان یک هدیه منحصربه‌فرد و یادگاری زیبا برای شما یا عزیزانتان مناسب هستند.

صنایع دستی و سوغات دره ستارگان :

  • آثار ساخته شده با صدف
  • آثار ساخته شده با گوش ماهی
  • لوازم تزئینی دریایی

بهترین زمان سفر به دره ستارگان

پاییز و زمستان بهترین فصل برای بازدید از دره ستارگان قشم است. در این فصل‌ها، آب و هوای جزیره مساعد می‌شود و شما می‌توانید لذت سفری به این دره فوق‌العاده را تجربه کنید. همچنین، ماه‌های فروردین و اردیبهشت در بهار نیز هوا به‌طور ملایمی خنک می‌شود و می‌توانید.

بهترین فصل سفر به دره ستارگان :

  • پاییز
  • زمستان

ارسال دیدگاه