مجتمع نشینی یا آپارتمان نشینی؟ ⁉️| فرق مجتمع با آپارتمان ♻️| مزایا و معایب ✔️❌

1403-04-15
0 دیدگاه
نمای دو ساختمان متفاوت مجتمع و آپارتمان و سوال اینکه مجتمع نشینی یا آپارتمان نشینی؟ 436278645

مجتمع نشینی یا آپارتمان نشینی؟ بنظر شما کدام یک بهتر است؟

در سه دهه گذشته، ساخت و ساز آپارتمان‌ ها و مجتمع‌های مسکونی در ایران رونق چشمگیری داشته است. افزایش جمعیت و مهاجرت از روستاها به شهرهای بزرگ مانند تهران و شهر نور، موجب شده تا بسیاری از افراد برای زندگی مقرون به‌صرفه‌ تر، آپارتمان یا مجتمع‌های مسکونی را انتخاب کنند.

نه تنها در تهران، بلکه در بسیاری از شهرهای بزرگ مانند جزیره قشم و… نیز توسعه شهرنشینی منجر به افزایش تعداد آپارتمان‌ ها و مجتمع‌ های مسکونی شده است. اما تفاوت این دو نوع مسکن چیست و اگر بخواهید خانه‌ ای خریداری کنید، کدام گزینه را ترجیح می‌دهید: مجتمع نشینی یا آپارتمان نشینی؟ در این مقاله از مجله سرمایه گذاری املاک قشم، به بررسی این موضوع پرداخته‌ ایم تا شما را در انتخاب بهتر یاری کنیم.


❔ منظور از آپارتمان و مجتمع مسکونی چیست؟

برای درک بهتر تفاوت بین آپارتمان و مجتمع مسکونی، ابتدا باید این دو را به‌طور دقیق‌تر بشناسیم. آپارتمان یک واحد مستقل در یک ساختمان چند طبقه است که می‌تواند به‌عنوان مسکونی یا تجاری استفاده شود. با توجه به این تعریف، مجتمع مسکونی مجموعه‌ای از واحدهای مستقل یا آپارتمان‌ها در یک یا چند بلوک ساختمانی است که معمولاً امکانات مشترکی مانند فضای سبز، پارکینگ، و نگهبانی دارد.

نمای بیرونی ساختمان سنگی و گل آرایی در بالکن ها و سوال اینکه مجتمع نشینی یا آپارتمان نشینی؟ 6472367833


🔎 تفاوت آپارتمان و مجتمع مسکونی چیست؟

بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که آپارتمان و مجتمع مسکونی از لحاظ ویژگی‌های ظاهری تفاوت چندانی ندارند و اصلی‌ترین نقطه تمایز آن‌ها در “نوع مالکیت” است. برای توضیح دقیق‌تر، باید گفت که واحدهای آپارتمانی در یک مجتمع، تحت مالکیت یک شخص خاص یا سازمان هستند و به مستاجران اجاره داده می‌شوند. در حالی که مجتمع‌های مسکونی معمولاً تحت مالکیت اشخاص بوده و با همکاری و هماهنگی اتحادیه مالکان محلی و شرکت‌های مدیریت ملکی اداره می‌شوند.

تفاوت دیگر آپارتمان و مجتمع مسکونی در تعداد درب‌های ورودی مشاع و اختصاصی و نحوه قرارگیری واحدهای مسکونی است. آپارتمان دارای یک درب ورودی مشاع و یک درب ورودی اختصاصی است و واحدهای مسکونی به صورت عمودی روی یکدیگر قرار دارند. آپارتمان‌ها از چند واحد ساختمانی تشکیل شده‌اند و دارای راه‌پله‌های مشاع هستند. در این نوع ساختمان‌ها، واحدها می‌توانند مانند ساختمان‌های دوبلکس به یکدیگر راه داشته باشند.

از سوی دیگر، مجتمع مسکونی از مجموع چند واحد ساختمانی شامل آپارتمان‌ها یا واحدهای تک و ویلایی با چند درب مشاع و یک درب اختصاصی که در مجاورت یکدیگر ساخته شده‌اند، تشکیل شده است. وسعت مجتمع مسکونی بیشتر از آپارتمان است و شامل واحدهای تجاری، ورزشی، تفریحی و درمانی نیز می‌شود که به ساکنین امکان استفاده از امکانات مختلف را می‌دهد.

همچنین، مجتمع‌های مسکونی معمولاً هزینه بیشتری نسبت به آپارتمان‌ها دارند که این هزینه بیشتر به دلیل امکانات ویژه‌ ای است که در آن‌ها وجود دارد. برخی مجتمع‌ های مسکونی خاص اغلب انحصاری بوده و فقط افراد خاصی می‌توانند در آن‌ها ساکن شوند، در حالی که آپارتمان‌ها برای همه افراد و با هر درآمدی قابل دسترس هستند. اگر قصد خرید آپارتمان در قشم را دارید، این نکته‌ها را در نظر داشته باشید که انتخاب بین آپارتمان و مجتمع مسکونی به نیازها و شرایط شما بستگی دارد.

نمای بیرونی ساختمان با نمای سنگ و سوال اینکه مجتمع نشینی یا آپارتمان نشینی؟ 3486238648


✔️❌ مزایا و معایب زندگی در آپارتمان‌ های مسکونی

زندگی در آپارتمان‌های مسکونی دارای مزایا و معایبی است که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. این نکات می‌توانند به شما در تصمیم‌ گیری بهتر برای خرید یا اجاره آپارتمان کمک کنند.

✔️ مزایای زندگی در آپارتمان‌های مسکونی | مجتمع نشینی یا آپارتمان نشینی؟

  1. هزینه‌های کمتر تأسیسات و نگهداری: آپارتمان‌ها به دلیل تعداد واحدهای کمتر، هزینه‌ های احداث و نگهداری کمتری دارند. مشاعات کوچکتر مصرف برق، آب و گاز کمتری دارند که این امر منجر به کاهش هزینه‌ های کلی می‌شود. تأسیسات آپارتمان به دلیل وسعت کم‌تر به هزینه‌های نگهداری و تعمیرات کمتری نیاز دارند.
  2. ساختمان‌های نوساز: آپارتمان‌های مسکونی جدید با تخریب و نوسازی خانه‌ های قدیمی ساخته می‌شوند و از سازه‌های مقاوم‌تر و متریال‌های بهتر برخوردارند. زندگی در آپارتمان‌های نوساز مشکلات مربوط به خانه‌های قدیمی و فرسوده را ندارد.
  3. امکانات بهتر و جدیدتر: آپارتمان‌ها دارای آسانسور، تأسیسات و متریال‌ های جدید و به روز هستند که زندگی را راحت‌ تر می‌کنند. امکانات مدرن باعث افزایش آسایش ساکنین می‌شود.
  4. امنیت نسبی بهت: آپارتمان‌ها به دلیل زندگی جمعی چند خانواده در یک ساختمان نسبت به خانه‌ های ویلایی امنیت بیشتری دارند. وجود سیستم‌های امنیتی مانند دوربین‌های نظارتی و نگهبانی، امنیت بهتری برای ساکنین فراهم می‌کند.
  5. روش‌های خرید متنوع: خرید آپارتمان‌ها به روش‌های متنوعی از جمله دریافت وام مسکن و پیش‌ فروش امکان‌پذیر است. آپارتمان‌ها را می‌توان با تهیه وام‌های بانکی به اندازه یک دوم یا یک سوم ارزش کل خریداری کرد. برخی آپارتمان‌ها در زمان ساخت به صورت پیش‌ خرید و با پرداخت پیش‌ پرداخت و باقی اقساط خریداری می‌شوند.
  6. دسترسی به خدمات و امکانات رفاهی:آپارتمان‌ها اغلب در مناطق شهری و نزدیک به امکاناتی مانند مدارس، بیمارستان‌ ها، و مراکز خرید واقع شده‌اند. بسیاری از آپارتمان‌ها دارای امکانات مشترک مانند سالن‌های ورزشی، استخر، و فضاهای بازی هستند که هزینه‌های استفاده از این امکانات را کاهش می‌دهد.

نمای بیرونی آپارتمان بلند قامت نورانی و سوال اینکه مجتمع نشینی یا آپارتمان نشینی؟ 83426356

❌ معایب زندگی در آپارتمان‌های مسکونی | مجتمع نشینی یا آپارتمان نشینی؟

  1. فرهنگ همسایگان: یکی از بزرگ‌ ترین معایب آپارتمان‌ نشینی وجود همسایگان با سطوح فرهنگی مختلف است. اگر یکی از همسایه‌ها مقررات آپارتمان‌نشینی را رعایت نکند، آرامش همه همسایگان مختل می‌شود.
  2. سر و صدای کودکان: در صورتی که همسایه‌ای دارای فرزند کوچک باشد، سر و صدای بازی و دویدن بچه‌ها ممکن است باعث سلب آرامش ساکنین دیگر شود.
  3. مشاعات و تأسیسات مشترک:  وجود اختلاف در میزان مصرف تأسیسات مشترک یکی دیگر از معایب آپارتمان‌نشینی است. مثلاً در آپارتمانی که کنتور آب مشترک است، ممکن است یکی از ساکنین به مصرف بیشتر واحدی با جمعیت بیشتر اعتراض کند.  این مسأله ممکن است باعث بروز مشکلاتی در تقسیم هزینه‌های قبض‌ها شود، هرچند در برخی ساختمان‌ها این مشکل با نصب کنتورهای مجزا و تفکیکی حل شده است.
  4. حریم خصوصی محدود: زندگی در آپارتمان به معنای نزدیکی به همسایگان است که ممکن است حریم خصوصی را محدود کند. ساکنین آپارتمان‌ها معمولاً محدودیت‌ هایی در تغییرات داخلی واحد خود دارند و باید قوانین ساختمان را رعایت کنند.

با در نظر گرفتن این مزایا و معایب، می‌توانید تصمیم بهتری برای خرید یا اجاره آپارتمان بگیرید. زندگی در آپارتمان‌های مسکونی می‌تواند به دلیل امکانات و امنیت بهتر، گزینه مناسبی باشد، اما باید به معایب آن نیز توجه داشته باشید.

نمای بیرونی آپارتمان ها در کنار محوطه سازی سرسبز و سوال اینکه مجتمع نشینی یا آپارتمان نشینی؟ 35863785634


✔️❌ مزایا و معایب زندگی در مجتمع‌ های مسکونی

در این بخش به صورت موردی به بررسی مزایا و معایب زندگی در مجتمع‌ های مسکونی می‌پردازیم. اگر قصد خرید خانه در قشم به خصوص در مجتمع‌ های مسکونی را دارید، با این اطلاعات می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید.

✔️ مزایای سکونت در مجتمع‌ های مسکونی | مجتمع نشینی یا آپارتمان نشینی؟

امنیت بالا

  1. وجود دوربین‌های نظارتی
  2. گیت‌های نگهبانی
  3. سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق
  4. سیستم‌های کنترل دسترسی

امکانات رفاهی

  1. زمین‌های بازی
  2. استخر
  3. سالن ورزشی
  4. رستوران و کافی‌شاپ
  5. سوپر مارکت

فضای سبز

وجود فضاهای سبز زیاد و منظم برای تفریح و استراحت.

پارکینگ امن

پارکینگ‌های بزرگ و امن با فضای کافی برای همه واحدها.

واحدهای تجاری و خدماتی

مغازه‌ها، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، و مهد کودک‌ها که نیازهای روزمره را به راحتی فراهم می‌کنند.

اطلاع‌رسانی سریع

در مواقع بروز مشکلاتی مانند آتش‌سوزی، تمام اهالی مجتمع مطلع می‌شوند و این امر خطرات را کاهش می‌دهد.

نمای بیرونی ساختمان های سفید سنگی مجتمع و سوال اینکه مجتمع نشینی یا آپارتمان نشینی؟ 346327638

❌ معایب سکونت در مجتمع‌ های مسکونی | مجتمع نشینی یا آپارتمان نشینی؟

هزینه‌های بالا

زندگی در یک مجتمع مسکونی به دلیل وجود تأسیسات وسیع، مشاعات گسترده، امکانات خاص و استخدام کارکنان مختلف، هزینه‌های زیادی دارد. این هزینه‌ ها ممکن است در مجتمع‌های قدیمی و معمولی به چشم نیاید، اما در مجتمع‌های بزرگ و شیک، به‌طور چشمگیری احساس می‌شود. هزینه شارژ واحدهای یک مجتمع مسکونی به مراتب بیشتر از یک آپارتمان معمولی است.

تعداد زیاد واحدها

مجتمع‌های مسکونی به دلیل تراکم بالا و ساخت واحدهای بیشتر، جمعیت و تردد زیادی دارند. بنابراین، سبک زندگی و فرهنگ زندگی جمعی در این ساختمان‌ها بسیار مهم و تاثیرگذار است. برای افرادی که ساختمانی خلوت و بدون رفت و آمد را ترجیح می‌دهند، مجتمع‌ های مسکونی ممکن است جذاب نباشند.

مشکل سند

اکثر مجتمع‌ های مسکونی در زمان فروش دارای سند تک‌ برگ و شش‌ دانگ بوده و مشکلی از جهت مالکیت ندارند. اما برخی از مجتمع‌ها به صورت تعاونی یا وابسته به یک ارگان خاص ساخته شده و سند ندارند. واحدهای این مجتمع‌ها به صورت قولنامه‌ ای خرید و فروش می‌شوند و تنها دارای یک سند مادر هستند. این مسأله ممکن است در زمان خرید و فروش مشکلاتی برای مالک یا خریدار ایجاد کند.

نورگیری کمتر

با اینکه مجتمع‌های مسکونی با طراحی مهندسی و نقشه حرفه‌ای ساخته می‌شوند، اما نورگیری کم یکی از معضلات بسیاری از آن‌هاست. این مسأله در زمین‌ هایی که به دلیل عرض کمتر مجبور به طراحی پاسیو برای نورگیری هستند، بیشتر مشخص می‌شود. در بسیاری از مجتمع‌ها، یک سمت واحدها به صورت مستقیم و سمت دیگر به صورت غیرمستقیم و از طریق پاسیو نورگیری دارد. بنابراین، در چنین مجتمع‌هایی واحدهای خیلی روشن و دلبازی وجود ندارد.

قدرالسهم کمتر

قدرالسهم به درصد مالکیت هر واحد از کل زمین ساختمان گفته می‌شود. به دلیل اینکه معمولاً زمین قیمت بالایی در شهرها دارد، قدرالسهم هر واحد تاثیر زیادی در قیمت آن دارد. در مجتمع‌های مسکونی که در یک زمین تعداد زیادی واحد ساخته می‌شود، درصد قدرالسهم به میزان زیادی کاهش می‌یابد. بنابراین، در مجتمع‌های مسکونی نمی‌توان بر روی ارزش زمین در برآورد قیمت هر واحد حساب زیادی کرد.

❌ سایر معایب سکونت در مجتمع‌ های مسکونی

  1. قوانین و مقررات مشترک: وجود قوانین و مقررات مشترک ممکن است برای برخی افراد محدودیت ایجاد کند.
  2. همسایگی نزدیک: همسایگی نزدیک با دیگر ساکنین ممکن است برای برخی افراد که به حریم خصوصی بیشتر نیاز دارند، مشکل‌ساز باشد.

نمای دو ساختمان متفاوت مجتمع و آپارتمان و سوال اینکه مجتمع نشینی یا آپارتمان نشینی؟ 436278645

ارسال دیدگاه